fredag den 2. december 2016

Frø-status og forberedelser til såning.

Jeg har samlet en del frø.
og er så småt ved at få et overblik over, hvad jeg vil så til næste år. Jeg har allerede godt gang i staudefrøene, men jeg har flere staudefrø, jeg skal have sået.
Sommerblomstfrøene er jeg ved at skabe mig et overblik over og jeg tror, jeg skal supplere sortimentet med køb på nettet!


Disse valmuer har jeg masser af frø af, som jeg skal strø ud i bedene.


Den gammeldags mamelukærme har jeg sået i flere år nu. Jeg tror, det var i 2010 jeg fik frø af min svigermor og så har jeg sået dem hvert år lige siden. Den er så fin og meget blomsterrig.


Denne mørke stjerneskærm har jeg også sået en del af. Jeg håber, de bliver til noget.


Plankeværket er p.t. taget ned fordi vi er ved at udvide haven, så mine fine clematisser ligger bare på jorden lige nu. Jeg ved ikke om de kan klare det, men det håber jeg meget på!



Dahliaknoldene har det fint i udhuset. Til næste år er jeg så heldig, at jeg får endnu flere, som jeg får foræret af Lisbeth fra Pelargonieklubben. Hun har vist for mange. Dem vil jeg prøve at plante ud i bedene, som bliver udvidet noget ifølge min nye haveplan.


Dette krukkebed står langs gavlen ved orangeriet. Det består af hjemmedyrkede planter. Hvis jeg når det i foråret, bliver bedet arrangeret anderledes, idet der skal være plads til havemøblerne på fliserne, som bliver udvidet, og så skal krukkerne stå rundt om møblerne. Bedet bliver ikke så langt, som det plejer at være, men mere kvadratisk. Det kræver dog først at der skal flyttes og lægges nogle flere fliser!


Til næste år skal jeg have solsikker igen. De kan bruges til pynt i efteråret med de fine hoveder og fuglene er vilde med frøene.

Jeg har både så- og priklejord samt blomstermuld.
Via aftenskolen skal jeg holde to workshops i såning og stiklingeformering af sommerblomster og pelargonier i marts måned, som er det ideelle tidspunkt at så på. Alle frø og stiklinger samt øvrige materialer får man udleveret og er inklusiv prisen. 


Jeg er så glad for Klatreløvemund. Den har jeg mange frø af.


Purpur solhatte er rimelig nemme at frøformere, så dem har jeg sået en del af. Men de spirer ikke endnu.


Appelsintagetes er også rigtig fin, så den har jeg også en del frø af. Den skal først sås til marts ligesom de andre sommerblomster.


Ampel-pileurt er en af mine yndlinge, så den skal jeg helt klart have til næste år igen.


Vidunderblomst har jeg mange knolde af. De er også en af mine yndlinge. Det er en god idé at forspire knoldene i orangeriet. Sidste år gjorde jeg det i slutningen af marts/start april, men i år tror jeg nok, jeg vil begynde allerede i slutningen af februar. De er nemlig lidt længe om at komme op. Men når først de spirer, så går det hurtigt.

Det var lidt af mit sortiment, der ligger i kasser, kaffefiltre og bøtter og bare venter på at blive sået. Jeg glæder mig så meget. Her i december og januar skal jeg så nogle flere stauder. Så inden jeg får set mig om, er vi i februar og marts.

Mandag den 12.december kommer anlægsgartneren og så kan jeg endelig komme videre udenfor, med mindre jorden er frosset!
Det var et lille indblik i mit frø-sortiment. Rigtig god fredag.

6 kommentarer:

marie sagde ...

Ja, frøsæsonen nærmer sig med raske fjed. Det er mest stauder, jeg sår, så en del er allerede ekspederet. Stjerneskærm er efter min erfaring ikke helt nem, hvilket i grunden er mærkeligt, for nogle af dem sår jo sig selv ret så flittigt.

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Jeg oplever også, at stjerneskærm sår sig selv, men derfor er det ikke sikkert, at de er villige i såbakker, jeg har ikke prøvet. Jeg er ikke så trænet i staudesåning, som du er.

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hej Birgitte
Sikken nogle skønne sommerbilleder, jeg blev helt glad af at se dem og de er skønne alle sammen.
Knus fra Linda

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Er altid imponeret når jeg læser hvor mange blomster du sår.
Og dejlige billeder af alle de skønne blomster.Men det varer jo heller ikke så længe til dagen vender.
Men her bliver det vist juledekorationer.
For nu nærmer julen sig jo.
God fornøjelse med såningen Og god aften Knus Jette

Frk. Anemone sagde ...

Birgitte, din flittige bi :)

Lene sagde ...

Du får godt nok sået en del og flot ser det ud :-)
Din klatreløvemund er bare så fin.
Jeg har også sået lidt stauder og lidt af det er begyndt at spire, så må vi se om de overlever til foråret. Jeg har såbakkerne i drivhuset, i den del vi ikke varmer op.
Ampelpileurten er så fin. Jeg fik et stykke af Helga Hald for et par år siden og sidste år tog Tina frø af den og hold da op, sikke mange planter hun fik ud af det :-) Heldigvis, for min egen gik til, men så kunne jeg jo få en ny :-)
God weekend.
Mvh
Lene Bedstemorshave