onsdag den 21. oktober 2015

Tulipanløg i krukker

300 tulipanløg ser ikke ud af meget.
Jeg troede, det ville tage lang tid at fylde krukkerne med mine nye løg, men det gik over al forventning og i løbet af et par timer var jeg færdig.


I bunden af krukkerne har jeg lagt ny gartnermuld og så løgene ovenpå. Bagefter vandede jeg og så genbrugte jeg krukkemulden fra krukkerne med dahlia, som jeg fik tømt i går. Jeg tænkte, at det var bedst, den nye jord var under løgene, så rødderne får noget god næring og så var det nok bedre, at den genbrugte jord dækkede løgene.


Løgene er plantet temmelig tæt, men det plejer jeg at gøre hvert år og det virker fint. Jeg kunne måske godt have fået nogle flere krukker ud af det. Det er jeg en smule ærgerlig over nu, fordi jeg synes ikke, det ser ud af mange krukker! Men de kunne da allesammen få plads i drivhuset. Farverne i år blev creme, hvid, gul og lyserød.


En del af løgene var i fine lærredssække med en snor i. Dem tænkte jeg, at jeg kunne bruge til julehaven, som jeg skal holde for Pelargonieklubben Nordjylland den 28.november. Hvis der er nogen, der har nogle gode idéer, hører jeg gerne:)
Jeg mangler at sætte hyacintløg i krukker. Hyacintløgene er 3 år gamle nu og bliver hvert efterår plantet i krukker. De er kommet fint de sidste år. Når de visner ned i krukkerne, tager jeg dem op og gemmer dem tørt i en trækasse, indtil de bliver lagt i efteråret.


Dette billede er til Lisbeth Sørensen. Der er en knop! Mon den når at springe ud? Inden længe sætter jeg den ind i orangeriet. Jeg er meget spændt på den knop!


Træerne begynder at tabe bladene nu. 


Magnoliaen er vokset op over plankeværket nu. Jeg kiggede efter blomsterknopper, og synes kun, der var nogle få. Men det ser ud til, at nogle er ved at blive dannet. Kan det passe på denne tid af året?


Høstfarver. Jeg håber, jeg når at gå igennem dette bed og få det luget, inden ferien er slut. Men hvis det milde vejr fortsætter, så når jeg det nok også en anden dag! Der er ikke meget at luge, da det er så tæt beplantet.


Fyrretræet i murerbaljen er vokset godt. Det blev pottet om i foråret. Om et par år, skal det i en 60 liters murerbalje.


Bregnerne har skiftet farve. De står allerinderst i skyggebedet.


Jeg har også pottet mine stiklingeformerede roser op. De skal stilles lidt mere beskyttet, når jeg er færdig med at tømme de sidste krukker. Bagved er astilben ved at skifte farve.


Den lille gingko stikling er også pottet op. Jeg har besluttet mig for, at den skal overvintre i orangeriet. Jeg er lidt usikker på, hvor hårdfør den er, når den er så lille.

I dag skal jeg tømme de sidste krukker og plante tulipanløg ud i bedene. (Det er "genbrugsløg" fra forårets krukker, man kan også kalde det en tulipan-cyklus for først bliver de plantet om efteråret i krukker, når de visner ned i forsommeren, tager jeg dem op og opbevarer dem tørt indtil dette efterår, hvor de så bliver plantet ud i haven) Selvom ikke alle løg kommer igen, er der dog en del, der gør og således har jeg fået flere og flere tulipaner i bedene.

3 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Ja du sætter godt nok dine tulipanløg tæt, men hvis det virker på den måde, er det jo flot. Også fint med genbrug af løgene i bedene. Din magnolia er groet godt, det er ikke altid man kan se blomsterknopperne med det samme.

marie sagde ...

Jeg synes også, krukkerne bliver flottest, hvis man lægger løgene tæt. Jeg oplever det som mange krukker, du har fyldt; men det er naturligvis en smags sag.

Birgitte sagde ...

Hej Lisbeth. Så bliver det spændende at se, hvor mange blomster, der kommer i min magnolia til foråret. Ja, jeg har jo skrevet flere gange om min tulipan-cyklus, men jeg synes altså det er smart:)

Hej Marie. Ja, jeg troede at 300 løg ville fylde mere, men jeg har heldigvis rigelig med krukker til at pynte op til foråret, så jeg er alligevel godt tilfreds.