tirsdag den 28. juli 2015

Historiske pelargonier på Venøvej

Eksemplarer af de allerførste pelargonier, som kom til Europa!
Pelargonium Triste, som er en pelargonie med knold, var den første som kom til Europa via søvejen fra Afrika.


Søfolkene spiste af knolden på vej til Europa, fordi de fandt ud af, at den var god mod skørbug. Resterne af knoldene blev givet til rige herremænd og andre adelige, som havde orangerier. Mit eksemplar har netop blomstret og nu er blomsten visnet, men den duftede himmelsk.


Pelargonium Inquenans kom også til Europa, vi skal helt tilbage til 1400-tallet, hvor det lykkedes de hollandske søfolk at runde Kap det gode Håb uden at forlise. Det var svært dengang fordi skibene ikke var bygget til de hårde passatvinde. Mit eksemplar er i knop og jeg er spændt på blomsten.


Pelargonium Zonale, som har denne søde blomst, krydsede forædlerne med Inquenans og de er forældre til vores zonalepelargonier. Den hedder Zonale fordi bladet har en mørkere zone, formet som en hestesko yderst på bladene.

Det første barn de fik, var Pelargonium Kewense, som er denne krydsning, altså P.zonale x P.Inquenans.


Den har en rigtig sød rød blomst.
Disse pelargonier håber jeg, at jeg kan lave en del stiklinger af, da de er pelargoniernes forfædre.

Haven står ikke stille, selvom det har øsregnet i 4 dage. Jeg er i fuld gang med at køre kommunekompost ud i alle bede som stadig mangler. Men i aften har det regnet for meget. Jeg vil ikke stå med al for våd jord, så resten af bunken er dækket til og bliver kørt ud i bedene i morgen.
Selvom det har regnet meget, har jeg alligevel her til aften vandet de krukker, som står inderst i bedene, da de er så tætvokset, at kun en lille smule regn når ned til jorden i krukken. Heldigvis har jeg masser af regnvand:)




2 kommentarer:

Rose sagde ...

Det var rigtig spændende at læse om pelargoniens ældgamle vej til Europa. Jeg bliver tiltagende vild med planten og er endelig ved at have lært at tage hånd om dem - jeg har været altfor omsorgsfuld over for dem og derved taget livet af adskillige. Godt de også har kunnet redde livet på de stakkels sømænd som satte så meget på spil for at vi den dag i dag kan nyde dem i fulde drag.

Fru Friis sagde ...

Sikke en fin pelagoniehistoriefortælling. :o)
Hvordan i alverden bærer du dig ad med at sprede kompost ud nu? Er det ikke frygtelig bøvlet at lægge mellem alle planterne...?