mandag den 20. juli 2015

Salvie og mynte - stiklingeformering

Mange gode egenskaber.
Både salvie og mynte kan bruges i madlavningen og i te. Salvie skal man dog være varsom med og ikke tage mere end et enkelt blad eller to, da det ellers kan ødelægge smagen.
Salvie har gode egenskaber, den hjælper blandt andet på hoste, forkølelse og for kvinder i overgangsalderen.


Krydderurterne står i et krukkebed overfor vores indgangsdør. Jeg har sølvsalvie, solbærsalvie, ananassalvie, en blå salvie og blå og lyserød staudesalvie. Et enkelt blad kan kommes i gryderet, eller hakkes fint og drysses udover salat, eller man kan lave te af den.

Af mynte har jeg chokolademynte og to forskellige slags indianermynte, som også hjælper mod hoste og forkølelse. Disse kan også hakkes fint og kommes rå i salat eller man kan lave te af dem.


I krukkebedet har jeg desuden citronverbena, som er rigtig god til te, citronmelisse, som jeg kommer i isvand. Stevia, som også er god til at søde te og så rosmarin, som nok trænger til at blive pottet om!


Jeg har også lakrids tagetes i bedet, som er god at spise rå.
I denne uge vil jeg lave stiklinger af en del, så jeg forhåbentlig får nogle planter, som jeg kan bruge i efteråret til foredragene, som jeg skal holde i samarbejde med aftenskolen Fokus-Folkeoplysning. Der skal være lidt muligheder for køb eller måske som en gave.
Hver aften drikker vi te med mynte eller citronverbena og det smager mums. Nu vil jeg lave en kop med solbærsalvie!


Nu er valmuerne sprunget ud. De er da fine. Frøene fik jeg af Lone fra Komdrup.


Til sidst vil jeg lige vise den store hængepelargonie. Den er da fin!

Da jeg ville finde ud af, hvad mine krydderurter kunne bruges til, valgte jeg at google dem. I grunden er det noget underligt, at man ønsker at finde hurtige svar på sine spørgsmål, men planterne tager sin egen tid til at udvikle sig og blive smukke og frodige. Så når man har med planter at gøre og især frøsåning og stiklingeformering som jeg, kan man ikke skynde sig, men må være tålmodig og sørge for, at de får gode betingelser for at gro og udvikle sig. Og det er vel det, der er det befriende og giver ro og som giver muligheder for at udnytte sine kreative evner!
Jeg laver et nyt indlæg, når jeg går igang med at lave stiklinger og så vil jeg gerne komme ind på hvordan jeg gør.

4 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Spændende at du har fundet ud af hvad de forskellig krydderurter bruges til. Jeg har kun lidt af den slags og bruger dem heller ikke så meget. Citrontimian i te smager nu udmærket.

Unknown sagde ...

Kære Birgitte det er jo et helt krydderi apotek du har der. Måske skal jeg også forsøge med at lave the af mine til manden . Han har fået en ordentlig sommerforkølelse. Smukt set dit krukkebed ud. Hils manden. Kh Tina

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Dejligt indlæg om hvad man kan bruge alle sine krydderurter til.
Har jo også en del.Så jeg vil da bruge din erfaring med dem.
God dag knus Jette

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres kommentarer. Dem er jeg rigtig glad for. Ja, vi bruger krydderurterne til te og i salat. Det smager rigtig godt! Når jeg får fat i noget jord, skal jeg lave stiklinger.:)