fredag den 27. september 2013

Staudefrø

Indsamlingen er i fuld gang.
Først vil jeg dog gerne sige velkommen til alle mine faste læsere, heriblandt fast læser nummer 100! Det er en milepæl for mig og skal fejres med hjemmebag her i weekenden. Tusind tak fordi I har valgt at følge min blog.


Udover frø har jeg også en del pelargoniestiklinger.
Dette indlæg skal egentlig handle om staudefrø. Jeg har samlet ind fra:
Rød kvan
Gul Jakobsstige
Ampelpileurt
Purpur haveknopurt
Akeleje frøstjerne
Lupin Nanus Pink
Hvid og blå Jakobsstige
Gul staudedigitalis
Gul kløver.
Derudover skal jeg også have samlet ind af purpursolhat.

Rød kvan
Gul Jakobsstige
Ampelpileurt
Lupin Nanus Pink
Gul kløver til højre

Gul staudedigitalis, blå og hvid Jakobsstige samt akeleje frøstjerne er på dette billede, men det er svært at se! Jeg har heldigvis samlet en del frø, så jeg kan opformere dette bed næste år.

I år vil jeg så staudefrøene her i efteråret, for så kan det være, de spirer inden der bliver koldt om natten i orangeriet. Kulden er jeg herefter ikke nervøs for, da frølingerne godt kan vokse alligevel. Det oplevede jeg i hvert fald med digitalis, jakobsstige og rød kvan sidste år. Andre staudefrø såede jeg i januar og februar, det er også gået godt, men disse planter var noget længere om at vokse sig store.

Det er så dejligt at vi har weekend nu, jeg skal i haven i morgen. Jeg er dog godt med, da jeg fik luget rigtig meget sidste weekend og tror, at jeg i morgen kommer lidt let henover det.
Rigtig god fredag aften.

4 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Sikken en masse frø, du får samlet. Jeg har snart en masse hostafrø til dig, de skal lige være helt modne først.
Du har styr på staudesåning, så det skal nok gå.

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Ja! nu er det tid til at samle frø af alle vores planter.Du har jo gode betingelser med dit orangeri,for at så stauder her i efteråret.
Hvis du ser mit sidste indlæg viser jeg min smukke limfarvede solhat......vil gerne sende dig et par hoveder hvis du er interesseret.Tror ikke lige at jeg kan finde ud af at så frø af den.
Jeg viser også min lille samling af pelargonier som jeg har fået af Bente.Tror du at jeg skal potte nogle af de små om her inden vinteren?Rigtig god have weekend til dig knus Jette
.

Birgitte sagde ...

Hej Lisbeth. Tusind tak for din kommentar og hvor er jeg glad for at du har hostafrø til mig. Det glæder jeg mig rigtig meget til!

Hej Jette. Tusind tak for din kommentar. Den blev jeg rigtig glad for. Du må meget gerne sende mig et par hoveder af den limefarvede solhat, det ville være rigtig spændende! Hvis jeg var dig, ville jeg ikke potte pelargonierne om nu, men evt. klippe dem lidt ned og så potte dem om i marts måned i stedet for. Det gør jeg og i marts måned begynder jeg også at vande lidt mere, så kommer de godt igang.

Birgitte sagde ...

Hej Lisbeth. Tusind tak for din kommentar og hvor er jeg glad for at du har hostafrø til mig. Det glæder jeg mig rigtig meget til!

Hej Jette. Tusind tak for din kommentar. Den blev jeg rigtig glad for. Du må meget gerne sende mig et par hoveder af den limefarvede solhat, det ville være rigtig spændende! Hvis jeg var dig, ville jeg ikke potte pelargonierne om nu, men evt. klippe dem lidt ned og så potte dem om i marts måned i stedet for. Det gør jeg og i marts måned begynder jeg også at vande lidt mere, så kommer de godt igang.