mandag den 6. juni 2011

Sæsonbilleder en måned senere end sidst.

Hvordan ser haven ud nu i forhold til for en måned siden?


Mit hvide krukkebed er endnu ikke så fyldigt. Den hvide kvan er vokset godt og dækker på billedet de to sankthans urt, der står på trappen. Kvanen bliver meget højere. Min grønne frøken hat skal jeg støtte med en pind her lige straks, for de har lovet skybrud. Faktisk er jeg noget skuffet over denne plante. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal håndtere den. Den bliver meget høj og jeg har måske plantet alt for få i hver krukker. Der kommer i hvertfald ikke rigtig nogle sideskud på dem. Måske gør jeg det helt forkert, måske skulle jeg nippe dem, så de derved forgrener sig?


Planterne gror og det er faktisk kun frøken hat, der ikke fylder hele krukken ud! Det kunne være interessant hvis andre havde en bedre oplevelse end mig med disse blomster og kunne fortælle hvordan man gør!



Her er det lyserøde krukkebed lige overfor det hvide. På blomsterfestival i Frederikshavn købte jeg de to liljer, der er plantet i terrakottakrukkerne og sat ned i piletræets krukke. Disse liljer blomster helt frem til frosten, hvis man kniber de visne blomster væk, inden de sætter frø. Når vinteren træder ind, skal man placere liljerne under et halvtag, da de ikke tåler at stå for vådt for længe. De kan sagtens tåle frosten og skal ikke vandes hele vinteren. Til næste forår sætter man dem bare frem igen og begynder at vande. I de andre krukker har jeg flittiglise og tusindfryd, som jeg såede inde. De er hermed blevet sene og nu håber jeg så bare på, at de blomstrer hele sommeren. I den anden store krukke har jeg mammelukærme, som er sået frø fra min svigermor.



Her er det pink- og purpurfarvede krukkebed på terrassen. Jeg må tage et nærbillede af krukkerne senere så man kan se, hvordan planterne vokser godt i dem. Men dette billede tog jeg også af den årsag, at jeg gerne ville se hvor meget roserne er vokset. Jeg opdagede, at der var knopper i alle roserne i dette bed. Jeg glæder mig så meget til at se blomsterne og har store forventninger til dem. Fjernellikkerne er også vokset og står allesammen med mange knopper.



Her er mit cremegule og hvide dahliakrukkebed. På festivalen købte jeg måneskinsgule valmuer, der blomstrer helt frem til frosten. Denne synes jeg er meget spændende og jeg håber, jeg kan samle nogle frø og formere dem. Valmuerne er helårlige og en staude så de kommer igen til næste år og de skulle kunne tåle at blive i krukken. I de andre krukker forrest vokser solsikkerne Italian White rigtig godt og der er mange. Jeg er lidt usikker på, om der er for mange i hver krukke, jeg overvejer om jeg plante dem mere ud, men har læst på frøposen at det ikke er så godt at flytte dem over i nye bed. I dette bed har jeg også to krukker med frøken hat og jeg må indrømme, at de ser noget miserable ud! I altankasserne har jeg plantet mine gule hængevioler, som alle er sået med frø fra sidste år. Der var ikke helt så mange, som jeg kunne have brugt, men da jeg har dobbelt så mange altankasser i år fordi der er på begge sider af plankeværket, rækkede planterne altså ikke til mere.



Her er mit lilla krukkebed langs drivhuset. Alle mine duftpelargonier er plantet om og arrangeret. De er ret store og jeg håber, de kan blive meget større endnu. Jeg kan godt lide at forsøge mig med forskellige løvformer og måske flytter jeg rundt på krukkerne, når dahlierne er blevet noget større, da jeg måske synes, at duftpelargonierne står lidt for samlet.



Dette er det samme bed men fra en anden vinkel.


Her er den ene side af det store trekantede staudebed, hvor man kan se lupinerne nederst. Jeg rettede henvendelse til et engelsk firma, som forædler og avler lupiner for at købe en lyserød, men desværre sender de ikke ud af Stor Britanien. Men på en eller anden måde er det lykkes for Claus Dalby. Det forstår jeg ikke, men så må jeg jo nyde disse lupiner med grøftekantsfarver.



Jeg har ikke fået luget ukrudtet væk endnu. Der er for varmt og for lummert i dag. De lover skybrud.


1 kommentar:

Benny sagde ...

The brazilian hair bundles can be washed to keep the style and also it can get in lower prices. It is good for those who don't want to wear the hair bundles every day, as they always go for synthetic wigs to add more style and also to try something new and to look different and it is also good to have different human hair extensions of different hair styles and color instead of going for some regular wig. Hair extensions are other yet very famous and brazilian hair uk accessories for women, as this is mostly used by the celebrities and models and it become very famous now a day's amongst the youngsters and also become a part of style symbol and wearable to emphasize the fashion of modernity. Ii can be used to add volume, add length, and add highlights and also a style to the human hair uk. Another thing to keep in mind is that; go for Remy hair, as this is the best hair extensions and also is used by maximum people.