lørdag den 30. juni 2012

Roser i fuldt flor og klinker på gulvet

Jeg har vist en kærlighed til engelske roser!
Nu er roserne i fuldt flor. I dag blev de sprøjtet med Baymat ultra og Calypso.

I det limegrønne og abrikosfarvede bed har jeg to abrikosfarvede roser:


The Sheperdes er en abrikosfarvet rose med en medium duft. Den bliver 50-90 cm høj og får over 40 kronblade. Den er hårdfør og remonterende. Lige nu er der mange blomster og ligeså mange knopper. Jeg er faktisk forbavset over, så meget frodighed, der er i rosenbuskene og har gået og tilset dem flere gange i dag! The sheperdes har jeg i en gruppe á 3 styks.


Mary Magdalene er også en engelsk rose med abrikos/pinkfarvede blomster. Duften er kraftig og den bliver 50-90 cm høj. Den er hårdfør og remonterende med 20-40 kronblade. Den har jeg i det samme bed i en gruppe med 3 styks. Jeg var lige ved at tro, at det var en fejlleverance, for jeg syntes, den var meget lyserød, men den bliver mere og mere abrikosfarvet inden den afblomstrer.


James Galway er pink/grå med medium duft. Den er skyggetolerant, hvilket er godt, da den skal plantes ud i et bed øst for orangeriet. (Lige nu er den opmagasineret midlertidigt i krukker pga. vores byggeri). Den bliver 120-150 cm høj, er remonterende og har 40 kronblade. Den har jeg to af.


Geoff Hamilton er en tennisbold-agtig engelsk rose med let duft. Den er hårdfør og blomstrer hele sæsonen med 40 kronblade. Den er rosa og bliver 120-150 cm høj. Den skal også plantes ud i østsiden af orangeriet i samme bed som James Galway. Lige nu står også denne rose i krukker. Jeg har 3 styks.



Heritage måtte jeg bare have mere end ét billede af, for den er min favorit over dem alle, fordi den er så sart lyserød og blød og fin! Dens duft er kraftig, den er hårdfør, bliver 120-150 cm høj og blomstrer hele sæsonen med 20-40 kronblade. Der er utroligt mange blomster og knopper i disse roser, som jeg har i ét af de ovale stenkantsbede med 5 styks i bedet. Som bunddække har jeg dianthus "Maggie".



Brother Cadfael er meget flottere i år end sidste år, som var den første sæson. Blomsterne er store med 40 kronblade. Den blomstrer hele sæsonen, er hårdfør og den bliver også 120-150 cm høj. Den står i det andet ovale bed. Jeg kan også meget godt lide dens løv, som er mørkere end de andre rosers. Også denne roser er utrolig frodig med mange blomster og knopper.


Engelsk austinrose, som jeg desværre ikke har navnet på. Disse roser er plantet i en lang række langs hele husets ene side. De var det allerførste jeg købte til haven og dengang gik jeg desværre ikke op i navnet. Som bunddække har jeg tæppepileurt "Darjeeling Red"


Disse roser har jeg plejet ekstra omhyggeligt de sidste to år og det kan ses. Her er det én rose med mange blomster og knopper. De er lavtvoksende, hvilket er meningen, da de skal stå på række langs huset.


Rød er min yndlingsfarve, så derfor skulle de være røde!


Jeg har også tre forskellige klatreroser, dem skriver jeg om en anden dag!


Mine valmuer "Claus" er også i fuldt flor under frugttræerne. Det er en smuk farve.

I formiddags kom min bror og hans kæreste for at lægge klinker i orangeriet. Jeg var så spændt på det, så jeg vågnede kl. 5 i morges og var lysvågen. Jeg stod op og klokken 8 havde jeg gjort rent og luget fliserne udenfor. Det er nærmest vanvittigt. Ved halv ellevetiden dukkede de op og så gik i gang. Robert lagde klinkerne og Didde bredte fliselim ud på gulvet, så det gik stærkt.


Klinkerne er beigefarvede og måler 30 x 60 cm. De er ekstra slidstærke, så man kan gå på dem med al slags fodtøj og så er de frostsikre.


Klinkerne er lagt i "fri hånd" hvilket betyder, at fugerne kan variere med 1 milimeter, men det gør, at den - en lille smule - ujævne husmur, hvor den gammel sokkel er, ikke får betydning for lægningen, da det kommer til at se helt lige ud, når der er fuget.
De kommer igen i morgen formiddag og fuger. I dag havde de også spisebordet med, som min bror har foræret mig. Det er sørme et fint bord - et Skovby bord i lyst træ med to plader i, så det kan blive et langbord. Det skal samles og stilles ind på mandag.

13 kommentarer:

Fru Friis sagde ...

Skønne roser du viser og så fint der bliver indenfor :o)

Anne sagde ...

Smukke roser du viser. De må være på toppen sådan en solskins dag. Flot ser det ud i havestuen men flotte klinker.

Anne sagde ...

Mente altså med flotte klinker

Karina sagde ...

Jeg er jo ikke nogen "rosepige", men duften er ikke til at skyde igennem.
Flotte klinker!

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Skønne roser.De ser rigtig sunde ud.Og klinkerne i dit orangeri er da bare flotte.
Har været på have-besøg i Bagsværd
i dag hos Lisbeth(Contryliv)Dejlig have.(se nyt indlæg)Vejret var helt skønt-lige til have-vandring.
God Aften til dig Jette

Sussi.Sussinghurst sagde ...

oy, hvor har du mange skønne roser, den lyserøde har fået et meget fint selskab af Nelliken, det var da godt tænkt :)

Høneballehaven sagde ...

Smukke roser og gulvet er vel nok blevet flot.

Helena sagde ...

Superfint blev golvet!
Jag bara tokgillar dina vallmo :-)
KRAM från mig!

Lise Lotte sagde ...

Hej Birgitte. Ja nu er jeg rosentosset, så jeg er vilde med dine smukke roser. Desværre er der lidt af mine der er væltet her i den voldsomme regn, men det hører jo med.

Og hvor bliver dit orangeri dog flot. Og sikke en bror og svigerinde, der sådan "lige" kommer og ligger gulv. Det bliver spændende og se det helt færdigt.

Kh Lise Lotte

Birgitte sagde ...

Hej Fru Friis. Tusind tak for din søde kommentar.

Hej Anne. Tusind tak for din kommentar. Ja, roserne er på sit højeste lige nu og jeg er så tilfreds og synes selv, de er flotte. Tak fordi du kunne lide klinkerne.

Hej Karina. Tusind tak for din kommentar. Det er jo det, der gør haveblogland spændende - at vi hver i sær brænder for nogle ting!

Hej Jette. Tusind tak for din kommentar. Jeg vil glæde mig til at læse dit indlæg. Det var godt, at vejret holdt til sådan et havebesøg!

Hej Sussi. Tusind tak for din søde kommentar. Ja, jeg synes også nelliken er et godt partnerskab.

Hej Lisbeth. Tusind tak for din søde kommentar. Den blev jeg glad for.

Hej Helena. Tusind tak for din kommentar. Ja valmuerne er bare så flotte i farven. Den purpurfarvede passer godt til det grønne!

Hej Lise Lotte. Tusind tak for din kommentar. Ja, jeg har det ligesom dig, jeg er også rosentosset. Ja min bror og hans kæreste har virkelig gjort et stort stykke arbejde og det er så flot lavet.

Landbohaven sagde ...

Hvor har du dog mange smukke roser.
Det ser rigtig godt ud nu hvor fliserne er lagt på.
Tak for kigget.
Ha´ en god dag.

Hald sagde ...

Kan godt lide dit valg af fliser. Det er blevet rigtig flot!
Dine blomster strutter da også, men du nusser jo også om dem når du har tid fra byggeriet.
Fortsat god ferie!

Unknown sagde ...

Jeg kan se sommeren i haven har været smuk med de roser. Er det din udestue de sidste 2 billeder? ser meget stort ud og der skal nok komme nogle fine møbler.

http://gulvafslibning.co/