onsdag den 25. oktober 2017

Bierne og blomsterne

Planter skal bestøves, så de kan producere frø og frugter.
En spændende artikel i Nordjyske i søndags.
Insekterne forsvinder. Engang skulle man ikke køre langt i bil på en sommerdag, før bilens forrude var helt klistret til med smadrede insekter. Nu mangler insekterne.


Bestøvningen af planterne kan ske ved at vinden bærer pollen fra blomst til blomst. Blomster bruger smukke farver og sød nektar til at lokke bier til sig. Nektar ligger i bunden af blomsten. Bien kravler ned i blomsten for at få den søde nektar, og der drysser pollen på bien. Når bien flyver igen og kravler ned i en ny blomst, falder pollen fra den anden blomst af. Det kaldes, at bien har bestøvet en blomst.


Ifølge avisartiklen udgør insekter to tredjedele af al liv på jorden, men ifølge en professor fra Sussex University i Storbritannien, er der sket en forfærdende fald i bestanden. Der er et fald på 76% i biomassen (de har altså ikke kun set på særlige insekter, men har indfanget insekter i telte i naturreservater i Tyskland i perioden 1989 og frem til 2016).


Forskerne tror, det skyldes vejrforhold og ændringer i landskab og planter og årsagen skal findes i menneskets opdyrkede arealer, da landbrugsland har meget lidt at tilbyde vilde skabninger. Men hvad der får insekter til at dø, er et åbent spørgsmål. Måske er der bare ikke noget føde til dem eller også udsættes de for kemiske pesticider eller begge dele.


Jeg har tænkt lidt over, hvilke planter jeg har i haven, som er insektvenlige og jeg har da nogle stykker:
Lavendler
Indianermynte - forskellige slags
Digitalis
Hjortetrøst
Purpur kongelys
Verbena
Roser.
Og der er flere planter, der bliver besøgt af insekter end dem.


Jeg vil hermed gerne slå et slag for insektvenlige planter, hvor jeg tror, at mange gammeldags planter er rigtig gode. Jeg kalder dem også for mormorplanter og jeg tror også, at hvis man satte kvæg eller får ud på landbrugsjord og lod dem spise græs og andre planter uden at man dyrker marken, de går på, så vil mange oprindelige planter, der i dag er forsvundet, komme frem igen.


Hele vores planets fabrik er bygget på planter og insekter og deres indbyrdes forhold. Det er derfor vi har frugter og grøntsager, korn og dyr.
Heldigvis synes jeg da også, at der er kommet meget fokus på insektvenlige tiltag i vores haver rundt omkring i det ganske land, så måske vinder det gode mod det onde, som i artiklen bliver henført til den bibelske betegnelse Armageddon, hvor det sidste slag skal stå mellem det gode og det onde!
Jeg krydser i hvert fald fingrene for det.

7 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Det var et godt indlæg, alle vi havefolk er vist enige om, hvor vigtigt det er med insekter i haven. Jeg har også mange insektvenlige planter.

Karsten F sagde ...

Hej Birgitte

Godt du tar dette op!

Ja, insekterne er bare så ekstremt vigtige for vores natur.

Det vi direkte mærker mest i haverne er virkningen af pesticiderne, bruger din nabo Calypso så bliver du ramt.
Sålænge enhver kan gå ind i det lokale plantemarked eller jespersplanteskole og få sig denne insektdræber nr 1. Ja, så er det op ad bakke for insekterne.
Og på landet er det de konventionelle rapsmarker der er bejdset med samme bidræber.
Det er alletiders at vi i mange haver har tænkt på insekterne, men en effektiv regulering af disse gifte ville omgående give større resultat.

Ha en dejlig aften

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Super godt indlæg Birgitte, det er så sandt vi skal passe på insekterne. Super godt slag du slår for insekterne.
Og herfra er det Calypso "NEJ TAK"

Gittho sagde ...

Hej Birgitte

Jeg slutter mig til koret, super godt emne!

Jeg tror ligesom Lisbeth, at flertallet af os havetosser er opmærksomme på betydningen af at sørge for mad og gemmesteder til alt "kravlet" i haven. Jeg har heller ikke problemer med skadedyr ud over dræbersneglen. Jeg kan se en sjælden liljebille eller bladlus, men heller ikke mere. Naturen/kulturen holder balancen.

Desværre møder jeg dog fortsat folk som glad og gerne fortæller at de lige har sprøjtet fortorvet eller gårdspladsen. Det er helt surrealistisk at de fortæller det som om de har været dygtige og har udrettet noget. Mens jeg bare bliver trist, som om de havde slået deres børn...

Heldigvis bor jeg lige uden for Aalborg, i et vandindvindingsområde. Her er der deklarationer på flere grunde som passer på naturen, endvidere plantes der skov på en del af markerne. Jeg føler mig meget heldig :-).

Mvh.

Gitte

Frk Hall sagde ...

Rigtig godt indlæg Birgitte
Min mand kom også hjem en dag og sagde at han ikke forstod forruden aldrig blev beskidt af insekter mere. Synes det er så skræmmende at insekterne forsvinder. Vi har også mormor planter i haven, og jeg håber at få lavet et insekthotel snart. Så fru Pedersen har et, og har ønsket mig et lige siden.
Rigtig god dag

Knus Lone

marie sagde ...

Dit indlæg fik mig til at tænke på, om der overhovedet findes insektuvenlige blomster 🤔

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Herligt at I synes det samme. Jeg er også imod Calypso og har faktisk tænkt på hvorfor det ikke bliver fjernet fra hylderne, for naturen kan faktisk godt regulere sig selv. Hvis der er mange insekter, så er der også en del fugle, der lever af det og nogle insekter spiser skadedyr ligesom fugle, så det hele kunne godt gå op i en højere enhed, hvis bare man tænkte sig en lille smule om.