søndag den 27. august 2017

Start på haveplan del 5.

Masser af aktivitet her på matriklen.
Tre gode dage i haven, plantemarked og familien til brunch med gode fødselsdagsgaver til mig. (Forsinket fordi vi var ude at rejse på min fødselsdag i juli).


I fredags satte Anders nye lamper op på plankeværket. Der er 4 styks som jeg fik i julegave sidste år og nu hvor plankeværket er flyttet længere ned, blev de sat op. De giver et fantastisk lys om aftenen.


Mens Anders satte lamperne op, gravede jeg ud til en lidt større græselipse i forlængelse af de tre små. I går og i dag fik vi sat stolper op til 4 espalierer. Der skal være en åbning i midten, hvor man træder ud på den kommende græselipse, går tværs over og videre ned til næste åbning, hvor man træder videre ud i den skyggefulde del af haven.


Her står jeg på terrassen og kigger ud på elipsen. For enden af den og ned mod plankeværket skal jeg lave en lille sti med runde sten, da der er en låge i plankeværket. Bag den skal der være et lille læskur til vores tandem og reservecykler. Det er faktisk naboens grund, da plankeværket står i skellet, men de har også et plankeværk lidt inde på deres grund, så vi må gerne benytte ingemandslandet. 


De to espalierer, der skal være her, bliver med et let udtryk, hvor Anders skal bygge noget med nogle tynde lister mellem stolperne og jeg skal have en klatrerose ved hvert espalier. Stolperne var et lidt større arbejde at lave, da de er kilet ned i et tykt bræt, som er gravet ned i jorden. Det er en form for stormsikring. Stolperne er faktisk rester fra det gamle plankeværk og de er savet midt igennem for at få dem lidt tyndere. De har også fået træbeskyttelse.


De to espalierer, der skal være her, er nok nærmere plantevægge. Jeg har set i et engelsk haveprogram, at der var nogle, som havde sådan en plantevæg og det så rigtig godt ud. Mine skal have et lidt luftigt udseende og jeg kunne godt tænke mig at plante stedsegrønne bregner på væggen. Jeg kan ikke rigtig forklare konstruktionen, men jeg skal nok vise billeder, når det er færdigt.
Vi har fundet materialer hos Jem og Fix og på onsdag skal min bror og Anders hente alle materialerne. Hvert espalier er en meter bredt og ligeså høje som plankeværket.
Jeg har også fundet stedsegrønne bregner på nettet, men de er lidt dyre, så måske får jeg dem først til næste år.


Yderst ved den yderste stolpe har jeg plantet min klokkefrøstjerne og i går var jeg med pelargonieklubben til plantemarked hos Lone i Komdrup, hvor jeg købte en klokkefrøstjerne mere. Den skal plantes et helt andet sted.


Fru Høneballe viste for nogle dage siden en mini-voksurt hun havde fået i gave. Jeg har den også og såede den i foråret, men den har endnu ikke blomstret.


Rosen til venstre er Gerbe rosen i mit rosenstativ og det står nu i vejen for et espalier, så den skal graves op og flyttes. Den skal stå dér hvor fuglehuset er. fuglehuset er lige i midten af billedet lidt bagved, men det er svært at se på billedet.


Jeg har også flyttet den lille skovfyr og mine solhatte. Det har de klaret meget godt. Under solhattene er der plads til en Sct.Hans urt, jeg har i en zinkspand. Jeg har også flyttet sølvlysen og som man måske kan se, er der plads til mere. Men jeg skal lige finde ud af, hvad der skal plantes. Jeg har stadig nogle stauder, der skal flyttes.


5 steder i haven, vil jeg gerne have sat nogle kanter i for at holde på formen af bedene. Her er der sat to imprægnerede brædder ned for at holde stenene ude fra bedene. Anders har givet brædderne træbeskyttelse og malet den nederste halvdel, der skulle i jorden, så de holder længe. Jeg kan godt lide, at det er disse brædder, da de ser lidt anonyme ud. Brædderne er rester, vi har haft stående i udhuset.


I Aldi har de clematis til 39 kr. stykket lige i øjeblikket, så jeg var inde og købe tre styks, som skal plantes på plankeværket imellem lamperne. Der er i forvejen to mørkelilla. Jeg kan råde over Anders to dage mere i haven, så én af opgaverne bliver at sætte wirer op, så planterne har noget at klatre opaf. Vi har købt en rulle hegnstråd og det fungerer rigtig fint som wirer.


Jeg har lavet et lille plantesalg ude ved fortovet og jeg har fået solgt 3 styks. Hvis de sidste 5 bliver solgt, har jeg fået finansieret mine planteindkøb, jeg foretog hos Lone.


Udover klokkefrøstjernen, som kan kan se her til højre, købte jeg nemlig 9 minihostaer til spotpris. Tre af dem er ovenikøbet mouse ears.
De skal plantes ved foden af de to tørrestativer og dække lidt over de to clematissers rødder. Tørrestativet skal for i øvrigt males sort og Anders har fundet en sort tørresnor. Jeg kan huske, havearkitekten fortalte mig, at han kan få et tørrestativ til at ligne en million. Det vil jeg også gerne kunne:)


Denne frøken hat er fra frø, jeg fik i julegave af mine to niecer. Den kunne lige præcis overleve nedgravningen af stolpen.

I fødselsdagsgave af vores gæster fik jeg sørme et gavekort til Jem og Fix og så fik jeg Tante Grøns nye bog. Den ser så spændende ud og jeg glæder mig meget til at læse i den.
Når min bror og Anders skal i Jem og Fix på onsdag, har vi inviteret til aftensmad og hygge i orangeriet, så skal vi nemlig lige fejre min fødselsdag igen:)

Det ser ud til at vejret bliver godt de næste par dage, så skulle jeg gerne grave lidt. Det er bare lidt svært, da jorden er meget våd og tung. Græsset skal slås og jeg mangler stadig at luge skyggebedet.
Ja, så fik vi også lige gjort huset rent i går aftes, så det så pænt ud, når gæsterne kom i dag.
Nu sikker vi begge to på hver vores værelse foran computeren, og jeg tror, vi er godt trætte begge to!

11 kommentarer:

Fru Friis sagde ...

Orv, der sker meget i haven. Det bliver spændende med dine plantevægge og de små bregner. Jeg glæder mig til at se det. Det er skønt når tingene går op i en højere enhed og man får arbejdet igennem i haven. Så sov nu godt begge to, efter et god og udbytterig havedag. :o)

Høneballehaven sagde ...

Ja I har da haft travlt, sikken en masse I har nået, jeg kan godt forstå, at I er trætte nu.
Jeg kunne godt kende voksurten, min ser heller ikke ud til at ville blomstre i år. Anne anbefalede mig at tage den ind i pavillionen i vinter, så må vi se, om den kan overvintre.
Det bliver spændende at se det hele efterhånden som I bliver færdige. Godt du har hjælp af Anders et par dage endnu.

marie sagde ...

Hold op hvor du flytter rundt og arrangerer😊 Så mange bolde tror jeg ikke, at jeg kunne holde i luften på én gang. Til næste år ser haven garanteret ud, som om den har masser af år på bagen.

Lene sagde ...

Der sker godt nok meget i haven og dejligt, at Anders hjælper til. Det er nu så hyggeligt, at være to om det.
Fin lille voksurt, spændende om den kommer med blomster, så du kan høste frø.
God ide med lidt plantesalg til at finansere flere planter :-)
Mvh
Lene Bedstemorshave

Lisbeths Haveblog sagde ...

Sikken en energi. Jeg bliver helt træt ved tanken, men det bliver garanteret flot med pergolaen - og alt det andet. Rigtig god arbejdslyst.
Mange hilsener, Lisbeth

Tim Skovrup sagde ...

flot arbejde :) i er da kommet rigtig langt med jeres spændende projekter i haven :)

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak skal I have. Ja, jeg er glad for, at vi nåede så meget, nu er der noget at arbejde videre ud fra. En af de ting, jeg synes, er en stor udfordring, er frodigheden og tæt beplantning, da jeg gerne vil have planter, der når op i en hvis højde, så det kræver noget nyt imellem det jeg flytter rundt, da det ikke er højt nok. Jeg synes i hvert fald godt, det kan være lidt højere! Det kigger jeg meget på, når jeg er ude at se andres haver.

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hej Birgitte
Det er helt sikkert kommet til at se godt ud med lamperne på plankeværket. Kan du ikke tage et billede når det er lidt mørkt og de lyser :o) det må være skønt når vi når de mørke tider at du så stadig har lys i haven.

I når godt nok meget, du er s¨sej at du er gået i gang med haveplanen, den har være og er ret omfattende.
Det bliver så flot til næste år når det hele er groet op.
Kh Linda

Birgitte sagde ...

Hej Linda. Tusind tak. Jo, jeg skal i hvert fald have billeder med tændte lamper! Ja, heldigvis er det godt, at havearbejdet er så fantastisk på mange måder, - jeg glæder mig også til at se det færdige resultat!

UplayOnline sagde ...

Til næste år ser haven garanteret ud, som om den har masser af år på bagen.


ทางบ้าน

DDD Bydgoszcz sagde ...

Jeg kan virkelig godt lide brugen af ​​træ i haven.