søndag den 21. februar 2016

Ferskentræet i knop

På spring.
Nu varer det ikke længe før ferskentræet blomstrer.


Ferskentræet står i orangeriet. Det er meningen, at det skal stå der hele året rundt. Sidste år måtte jeg dog sætte det ud, da der gik spindemider i det. Jeg måtte vaske muren og stativet med brun sæbevad og sprit rigtig grundigt for at slippe af med utøjet. Heldigvis gik de ikke i andre planter derude.


Nu håber jeg, det går bedre i år. Det er lige før blomsterne springer ud. Jeg bestøver blomsterne med en lille blød pensel. Sidste år kom der rigtig mange frugter og der knækkede en stor gren, fordi den blev for tung. I år vil jeg tynde ud i dem. 
Jeg synes, det er en stor rigdom, at man kan plukke sine egne ferskner.

6 kommentarer:

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Hvor må det være dejligt med sit eget ferskentræ.
Men synes ikke lige jeg har pladsen til sådan et.
Min udestue er jo fyldt op om vinteren.
Er færdig med min stue,så nu kan jeg koncentrere mig om at få sået lidt og forhåbentlig komme lidt i haven i næste uge.
God søndag Knus Jette

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Ja det er bestemt en rigdom at have sådan et ferskentræ og et orangeri, hvor du kan have det. Det må være skønt. Godt du har det, for du har meget glæde af det til både det ene og det andet.

marie sagde ...

Helt enig, og blomsterne er så smukke. Et spørgsmål fra min svigerinde, som har et citrontræ i sit orangeri: Kan citronern godt blive modne om vinteren? Hennys citroner er nemlig blevet gule.

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Spindemider er svære at undgå på planter indendøre for det er svært at holde luftfugtigheden oppe i et hus. Jeg ønsker mig et lille ferskentræ og det må gerne være i år jeg får det;) God ide at hjælpe med bestøvningen.

Susanne sagde ...

Der var faktisk et ferskentræ i drivhuset, da vi overtog huset i 2002. Men drivhuset er lille og ferskentræet blev stort samtidig med, at det var angrebet af skjoldlus. Så ferskentræet har vi ikke mere. Men husker også de smukke blomster og glæden ved at plukke en fersken fra eget træ.
Håber du slipper for spindemider i år og at du får masser af lækre saftige ferskner :-)

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Mange tak for jeres kommentarer. Ja, jeg er glad for mit ferskentræ og håber jeg slipper for utøj. Luftfugtigheden skal være nogenlunde høj for at undgå spindemider og samtidig må den heller ikke være for høj fordi orangeriet er en trækonstruktion. Det må komme an på en prøve:)
Til Marie: Der findes en del citrontræer, som er gode og hårdføre på vores breddegrader og deriblandt en del, hvor frugterne modnes om vinteren. Så det er helt rigtigt, at Hennys citroner er gule nu. Man kan godt plukke dem nu og de kan også hænge på træet længe endnu. Mine citroner bliver også modne om vinteren og når de er helt gule, er de fine og saftige:)