søndag den 18. marts 2012

Et nyt irisbed

I dag har jeg flyttet mine iris.

Da vi snart skal igang med at bygge, har jeg flyttet mine iris. Jeg har lavet et cirkelrundt bed, der er 120 cm i diameter og har gravet risomerne op og plantet dem igen i samme dybde.


Jeg har fået at vide, at risomerne gror udadtil og væk fra midten, derfor har jeg delt dem og placeret dem i forskellige retninger i det nye bed i håb om, at hele bedet vokser til med iris.
Jeg har gødet og vandet for at give dem de bedste betingelser, men kan ikke helt huske om det er forår eller efterår man planter iris, men jeg har ikke noget valg med mindre jeg vil miste dem i byggeriet!


Jeg vil have en buksbom kant rundt om og har heldigvis en masse stiklinger, jeg selv har lavet, til formålet, men de skal vist først plantes ud til næste år! Jeg mener at have lært, at buksomstiklinger skal være toårige før man planter dem ud på blivende sted og mine er kun etårige.
Mit nye bed er placeret lige midt imellem skyggebedet og en hængepil.


Sådan stod de før, men her skal der være orangeri! Jeg håber, de klarer flytningen og kvitterer med mange blomster!

5 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Jeg tror ikke, det er noget problem, de skal nok klare sig, selvom de måske ikke lige kommer til at blomstre i år.

Møllebakkehaven sagde ...

Du er godt nok aktiv i haven - jeg er ved at indhente det forsømte... har ikke blogget en uges tid :o)
Det er nogle smukke roser du har, og sikke de er blevet forkælet nu... håber de kvitterer med de skønneste blomster :o)
Tror dit nye irisbed blir rigtig godt med buksbom rundt om. Er det forskellige iris, eller er de alle ens?

Ha en go aften...

Birgitte sagde ...

Hej Lisbeth. Tusind tak for din kommentar. Den blev jeg glad for.

Hej Møllebakkehaven. Tusind tak for din kommentar. Du skal nok få indhentet det forsømte -)). Det er samme slags iris det hele. Jeg håber på blomster i år.

Staudefeen sagde ...

Forår eller efterår - ligegyldigt, hvornår du planter dem :-)

Det med buksbomstiklingerne har jeg aldrig hørt - jeg har ofte plantet helt små ud uden problemer.

Orangeri - du kan da sagtens ;-)

Kh. marlene

Anonym sagde ...

Wow! In the end I got a web site from where I know how to in fact take useful facts regarding my study and knowledge.


Here is my homepage ... best registry cleaner