søndag den 31. juli 2011

Have stilarter

At indrette en have,
bliver man nok aldrig færdig med. Der er mange ting, der skal gå op i en højere enhed. Vores hus er en gammeldags stil - en murermestervilla i to etager, som blev bygget i 1923. Det betyder - synes jeg - at haven også skal have en gammeldags stil. Men hvad er en gammeldags stil?. Det må være en smagssag. For mit vedkommende er det en romantisk have i med stauder og mange krukker og rosenbede. Jeg vil gerne forsøge at kombinere den gammeldags stil med en svensk stil. Det synes Anders er lykkedes.


Idéen med mange krukker, har jeg fået af Claus Dalby. Men det er først nu, efter mit havebesøg i går hos Lisbeth og Villy, at jeg forstod hvor vigtigt det er, at huset stil og havens stil harmonerer. Lisbeth forklarede mig hvordan det var i deres have og pludselig kunne jeg se det. I deres have kan der ikke være en gammeldags, romantisk stil for det vil ikke passe til huset.



Mit lilla og blå krukkebed ved udhuset og drivhuset er sat sammen ud fra farver og med duftpelargonier som hovedoverskriften. Måske er det pelargonierne, der gør det lidt "svenskeragtigt".  Måske ville det blive mere romantisk og personligt, hvis der var nogle mindre potter foran de store, som man kunne gå på opdagelse i og måske finde nogle spændende ting. Eller måske skal jeg arrangere krukkerne på en anden måde. Det er jo en fordel, at man kan det med et krukkebed. Jeg må indrømme, at jeg ikke havde tænkt så meget over stilen, men mere på, at det skal være frodigt, så man på den måde nærmest bliver blæst omkuld!
Men passer det overhovedet til vores hus?



Passer den blå syriske rose overhovedet sammen med pelargonier?. Jeg har kun sat den dér, fordi den er blå!

Ved terrassen er det igen farverne, der har optaget mig. Her er det purpurfarvet og pink.



Her er det igen opsætningen, som jeg har hentet inspiration til hos Claus Dalby. Han har mange krukker sammen, som giver en stor frodighed, og det var dét, jeg gerne ville opnå. Men hvis krukkebedet skal matche huset, står de så rigtigt?



Foran krukkebedet har jeg det store rosenbed, hvor der stadig er en del bar jord.
Roser er romantiske og passer til et gammeldags hus. Der tror jeg nok, jeg har ramt rigtigt - også med de to ovale rosenbede i det lange stykke.



Runde former er også med til at gøre haven romantisk.



Jeg tror, at min stil er svenskeragtig og det vil jeg forsøge at gøre personligt og forsøge at ramme den gammeldags have, så tror jeg faktisk, at vi får en spændende have, der passer godt til vores hus.



Jeg tror godt, at frodigheden i mit gule dahliabed også passer til den gammeldags stil. Nu bliver det spændende at, hvordan bedet tager sig ud, når de cremefarvede solsikker snart springer ud!



Effekter i haven såsom vores regnvandstønde og vores fuglehus synes jeg nok, kan bruges i en gammeldags stil!

Ingen kommentarer: