fredag den 15. juli 2011

Gamle parfumeflasker

I Ghita Nørbys nye bog om hendes roser, så jeg en god idé, som jeg har fundet et alternativ til:
Hun har nogle antikke flasker med prop, som hun kommer en seddel i med rosens navn og hænger den på rosen. På den måde kan man altid huske, hvad den hedder.

I går fandt jeg på, at jeg havde en del små flasker med gammel parfume, som ikke længere kunne bruges. Jeg tømte dem og skyllede dem i kogende vand og lod dem tørre. Nu har jeg skrevet en lille seddel med blyant, (bly falmer ikke), med rosens navn og jeg har hængt dem ud på mine roser. På den måde er jeg aldrig i tvivl om, hvad det var blomsten hed.


Det er små "prøver" med parfume, som man plejer at få i Matas, når man køber en gave. De vejer stortset ingenting og selv tynde grene kan sagtens holde sig oprejst med en sådan flaske hængende. Jeg proppede en sytråd i flasken (sytråden er dobbelt) og skruede låget på, hvorefter de to ender af sytråden blev knyttet og hænger i en løkke i grenen. Fordi sytråden er meget tynd, lukker proppen tæt og der kommer ikke vand i flasken. Hvis der er en dispenser i flasken, er det ikke noget problem, da sedlen sagtens kan være der alligevel og proppen er lige så tæt stadigvæk!

Ingen kommentarer: