torsdag den 16. juni 2016

Regnvejrsbilleder.

Jubii det regner nu for 3.dag!
Eller det vil sige, at det mest regner eftermiddag/aften, så jeg har ikke været ude at luge efter arbejde siden i mandags. Haven trænger til noget vand og der kommer meget:)
Jeg gik lige ud med kameraet, da der kun regnede lidt. ¨


Østbedet er godt i gang. Jeg håber ikke, roserne bliver ødelagt af regnen, indtil videre ser det ikke så slemt ud.



Marguritten Dasy har det godt under oliventræet. Det var små stiklinger, jeg satte sidste år og de har overvintret sammen med oliventræet i orangeriet.


De hvide tobaksplanter blomstrer i krukker rundt omkring.


Planterne gror godt i krukkerne.


Planterne overfor indgangsdøren har det godt. Det er til dels et krydderurtebed. Der er lakrids-tagetes, solbærsalvie, jordbærmynte, chokolademynte, rosmarin, to lyserøde salvier, indianermynte og så er der et par Dr.Ingrid pelargonier og showaurikler.


Pæonerne i Østbedet er blevet godt våde, men de drysser ikke noget særligt.


Haveiris'erne har stået så flotte flere dage, men nu er de på retur, som man kan se. Jeg tror ikke, de er så glade for regnen!


Tomatplanterne er godt i gang i drivhuset. Den store er en Orange Zebra, som jeg har fået af Maria fra Livsnyderhaven. De små har jeg selv sået og det er Black Zebra. De er sået en hel måned senere end Marias, men de gror godt.


Det pink- og purpurfarvet bed gror også godt i regnen.


Ampelpileurt blev plantet ud i lørdags og det er de glade for. Nu har de plads og kan vokse godt til. Det blev til fire potter, som jeg har placeret på borde rundt omkring. På latin hedder den Polygonum Capitatum og får små runde lyserøde blomster.


Røde rævehaler er også plantet i en krukke i det purpur- og pinkfarvet bed.


Hjertegræs i blomst. Jeg er spændt på om de er vinterhårdføre.


Alchymist-rosen er godt i gang. Hovederne er dog godt våde af regnen.


Klatrerosen Gerbe er også godt med!


Hjemmesåede appelsin-tagetes, som har en god duft.


Der kommer flere og flere stjerneskærm i blomst. Dem skal jeg tage frø af - jeg har en plan med frøene! Hvis jeg skal løfte sløret lidt, så skal de bruges i efteråret, hvor jeg skal holde tre workshops:) Nærmere info kommer, når programmet er klart til at blive sendt ud.


Voksurten blomstrer nu. Jeg har en mørk en af slagsen.



Ærteblomsterne har jeg også sået og jeg har to slags. 


Der begynder efterhånden at komme knopper i dahlierne. Det kan godt svare sig at forspire dem i orangeriet. Generelt vil jeg sige om mine frøplanter, at de er vokset meget og de fleste er med blomster - omend ikke i fuldt flor endnu - men jeg synes, det er godt gået, da det er frøplanter, det hele, og som først skal bruge en del tid til at vokse godt op, før de sætter blomster.


Kæmpeverbena blomstrer også lidt nu.


Showauriklerne er godt med i år. De trives i det lune vejr.


Til sidst vil jeg lige vise et billede af én af mine hængepelargonier, Blå Sybil, som blomstrer helt overdådigt. Det gælder dem allesammen.
Det var lidt fra en regnvejrsdag i haven.

5 kommentarer:

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hej Birgitte, jamen hvor er i dog heldige at få så meget regn. Det var ellers sol da jeg kørte i mandags og da blev det først regn omkring århus.
Der sker altså noget med haven når det regner i et par dage og jeg kan da godt se at de have virkeligt er blomstret op, Skønt at se.
Rigtig dejlig weekend til dig.
Kh fra Linda

Ps. jeg mente det med et stativ :o)

Høneballehaven sagde ...

Tænk at have fået regn i tre dage og stadig mangle, jeg der kan man se, det er noget andet med os, der har fået regn et par timer. Iris er en af de få blomster, der bestemt ikke bliver kønnere i regnvejr. Godt du endelig fik blomster i dem. Det hele ser dejligt frodigt ud. Hjertegræs overvintrer fint hos mig.

marie sagde ...

Der er rigtig gang i alle krukkerne; men de har sikkert også nydt godt af regnen. Ampelpileurt er jeg holdt op med at så. En enkelt har overvintret som bundplante i en krukke med et oliventræ. Desuden plejer der at dukke masser af små frøplanter op rundt omkring. Jeg har dg ingen set endnu i år.

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Her fik vi regn i løbet af ugen............hele 22 mm om natten.Og det trængte vi meget til.Og dig som har så mange krukker må det da være dejlig ikke at skulle vande.
Men godt ser det ud med alt det du har i dine krukker.
God søndag Knus Jette

Birgitte sagde ...

Hej alle fire. Ja, der kom meget regn og bagefter desværre meget blæst, som mange frøplanter havde det hårdt med. Jeg fik da bundet lidt op og håber, planterne klarer den og retter sig op igen! Men man kan virkelig se, at det har regnet for alting er vokset godt.