torsdag den 23. juni 2016

ÅBEN HAVE TORSDAG DEN 7.JULI KL. 19-21.

Sommerdage i haven.
Haven er godt på vej til at blive klar til åben have. I de ca. 130 krukker, vokser frøplanter og stiklinger godt og står fulde af knopper. Forhåbentlig er de i fuld blomst til åben have. Roserne blomstrer på livet løs og staudebedene er godt i gang også.


De sidste aftener har været lune og uden regn, så jeg har tilbragt tiden ude. Udover lugning har jeg hygget mig med at arrangere potter med fine planter. Her er det to hibiscus, som bliver røde og kan overvintre ved minus 5 grader. De er købt på plantemarkedet i Østre Anlæg hos Florama.dk 


De sorte kornblomster (her lidt våde af regnen) blomstrer nu. Jeg har givet mange af disse planter væk i goodiebags til foredragsgæsterne og det kunne da være spændende at høre, hvordan det går med dem.


Jeg købte også keramikkoglen på plantemarkedet. Her står den sammen med stedmoderblomster og en nøkketunge samt en hængepil i baggrunden.
Der skal ikke vandes så meget lige i øjeblikket, når det regner sådan, så jeg kan lave andre ting. Jeg vil gerne nå at klippe det stedsegrønne, jeg har lidt af rundt omkring og så skal hækken også klippes.


Flere og flere dahlier får knopper nu, som er ved at være bristefærdige. De blomstrer jo hele sæsonen igennem. Så skønt:)


Dette bed er med lilla og blå farver. Jeg benytter mig af farverne, når jeg skal bygge et krukkebed op og har alle farver i haven.


Pink og purpur.


Der skal også være tid til hygge og så sætter jeg mig på en stol og kigger på fuglene, der har travlt overalt i haven. Eller også sidder jeg med en kop kaffe og lidt hjemmebag.


Der er så meget, der skal nås og jeg kan næsten ikke komme ind om aftenen. Det er kun fordi, jeg skal tidligt op, at jeg går ind. Stjerneskærmene blomstrer også flere steder i haven.


Jeg har vist sagt det nogle gange, men jeg bliver bare så glad af at luge og det er altid så godt, at man kan se resultatet med det samme. (Porcelænsblomst i blomst ovenfor)


De små gule mini-hostaer er ved at sende blomsterstande op. De er plantet under det nyeste æbletræ.


....som har mange æbler, selvom træet er lille.



Jeg tror, det bliver et godt blomme-år.


Til åben have vil jeg lægge duge på havebordene og se om, jeg kan plukke så mange blomster, at jeg kan lave buketter til at pynte i haven.


Alle er velkomne.

9 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Flot ser det ud - mon ikke du får nogle besøgende, det tror jeg.

marie sagde ...

Spændende hvor meget der når at springe ud forinden. Planterne bugner i hvert fald af knopper. Lugning er hårdt for lænden, synes jeg, men giver også anledning til, at man gør mange små opdagelser.

Tim Skovrup sagde ...

der ser godt ud :) - vi må håbe at vejret er med dig når du har åben have :) - snart go' weekend

Birgitte sagde ...

Hej alle tre. Tak skal i have. Ja, jeg håber også at vejret viser sig fra sin bedste side den 7.juli. Ja, jeg kender godt det med opdagelserne når man luger. Det kan være rigtig spændende:)

Heidi sagde ...

Hej Birgitte
Min søn fylder år d 7/7 og der er altid godt vejr med masser af sol ;)
Håber du får mange gæster og blomster i fuld flor ;)

HAVELIV sagde ...

Åben have Birgitte jeg sætter lige et kryds...skønt sted du har så frodigt.
God weekend.

Eliane Petersen sagde ...

Kære Birgitte.
Hvor ser det godt ud med alle de frodige krukker og frugttræer. Jeg håber at du får godt vejr d. 7. juli og at knopperne når at springe ud. DMI viser kun 15 grader i næste uge, så går det ikke så stærkt.
Hvad er det for en plante du har på bordet på det første billede? Den er meget smuk.
Rigtig god weekend.Eliane

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Der er da godt gang i alle dine krukker.
Og lad os håbe at det holder tørvejr d.7/7 når du holder åben have.
Jeg gik også for meget til den i går med at klippe en stor busk ned.
Så slapper lidt af i dag.
Rigtig god søndag Knus Jette

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Ja, jeg håber også på godt vejr den 07.juli. De to potter med planter på bordet er hawaiblomster, som er hårdføre ned til 5 minusgrader. De får mørkerøde blomster. Jeg er meget spændt på at se blomsten. Jeg har været til studentergilde og kom hjem sent, så jeg har været noget træt i dag, men har da fået lavet en del alligevel.