mandag den 12. marts 2012

Forårsstemning ved døren og lidt om Elvis Presley

20 stedmoderplanter for 35 kroner i Føtex!


I dag var jeg ude foran i et par timer, men måtte gå ind for ikke at blive kold lige efter min forkølelse. I haven havde jeg ellers planer om at luge i mine rosenbede inden jeg skal have komposteret kogødning lagt ud og rosengødning, men måske kan jeg tage en times tid igen i morgen.

I stedet for sidder jeg nu indendøre og hører mit store idol: Elvis Presley. Han var i mine øjne en fantastisk mand og fantastisk morsom. Jeg har samlet hans musik de sidste 30 år (lige siden teenagealderen) og har over 100 forskellige CD'ere og en ret stor LP-samling også samt alle hans film og koncertfilm. Der er Elvis musik til alle sindsstemninger, men jeg kan bedst lide hans gospelmusik. Når jeg sætter en CD på kommer jeg for det meste sådan til at grine, fordi (jeg kan ikke forklare det) men jeg får så mange gode og sjove tanker om ting jeg ikke har tænkt på i mange år, nogle ting jeg selv har gjort og nogle ting andre har gjort og så sidder jeg bare nede i stuen og griner over hele hovedet. Som regel bliver jeg aldrig færdig med at høre en enkelt CD,fordi jeg må spille de samme melodier igen og igen, fordi jeg har det så morsomt. (Jeg ved det, det er ikke normalt!!!)
"Hold da op - en rigtig fan" siger nogle af mine veninder. Det har de aldrig oplevet før!




I 1997 rejste jeg alene hele vejen til Memphis for at hylde Elvis 20 år efter sin død. Jeg rejste alene fordi ingen andre ville med, men det gjorde mig ikke noget, for jeg vidste, at jeg ville møde mange ligesindede, når jeg kom derover. Jeg var på Graceland og gik rundt inde i huset og i haven. Var til koncert med alle Elvis' musikere med en syngende Elvis på en storskærm og som det helt store, så så jeg Pricilla Presley og Lisa Marie Presley, som begge to holdt tale for os og Lisa Marie sang en duet med sin far på en skærm. Jeg græd som pisket, fordi det var så stort!
Jeg oplevede alt hvad der var muligt at opleve med og om Elvis, fik autografer og var til mange koncerter med musikere som havde krydset Elvis' vej på et tidspunkt.


 
Men de sidste par år har der slet ikke lydt Elvis musik herhjemme - pludselig trængte jeg bare til en pause og lige nu er jeg simpelthen så glad, fordi jeg har fået lysten til at høre hans musik tilbage. Jeg sidder og griner over hele hovedet og må bare fortælle det til nogen!

Når jeg hører musikken, tænker jeg på min familie, min mormor og min morfar, mennesker jeg har mødt, som har været gode ved mig og især min mor, som desværre ikke er her mere, men hun var også meget morsom og sjov at være sammen med. Mærkeligt nok er mange af mine tanker om perioder i mit liv, der har været svære og som jeg på en eller anden måde er kommet over igen. Det er glæden ved dette og en taknemmelighedsfølelse, der kommer op i mig, når jeg hører Elvis! Måske er jeg sær, men jeg tror, det er meget sundt at man engang imellem bliver eftertænksom og fordyber sig i nogle ting, der handler om en selv og ens liv. Jeg tror, det giver energi!

Den CD, jeg har valgt, hedder Tomorrow is a long time og det svinger skulle jeg hilse og sige. Nu så jeg lige i TV i går aftes, at Elvis' musikere kommer til København og giver koncert med en syngende Elvis på en storskærm - åh hvor ville jeg gerne se den koncert, men jeg rejser på ferie den dag koncerten er, så det ærgrer mig godt nok.

13 kommentarer:

Lavendelfryd sagde ...

Hej Birgitte :o) Det var en meget smuk og rørende fortælling, som varmede langt ind i sjælen. Det er dejligt at brænde for noget - og musik kan vække mange følelser til live og genopfriske gamle minder.

Helena sagde ...

Min mammas idol är oxå Elvis o Bruce Springsteen :-) så jag har lyssnat mycke på dom båda!
KRAM från mig!

Hanne i haven sagde ...

Hvor var det et hyggeligt indlæg, Birgitte. Og tro mig, jeg kan følge dig. Jeg er nemlig Cliff Richard fan af samme kaliber som du er Elvis fan. Jeg har været fan af ham siden jeg var 13 år, og det er snart 37 år siden :-)
Jeg har ikke tal på hvor mange koncerter jeg har været til med ham, både i Danmark og England, og jeg er også rejst alene afsted, når der ikke var nogen som ville med :-)
Det er dejligt på den måde at have musik til sin 'historie' igennem hele livet.
Og så er dine stedmoderblomster rigtigt søde.

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Det var en rigtig sød historie, det er altid godt, når der er noget man brænder for, og du har jo flere ting.
Sådan noget har jeg aldrig turdet gøre, altså tage alene af sted, men respekt for dig og Hanne som bare kaster sig ud i det, fordi I er store fans af jeres idoler.
Mine drenge har også alle tre været Elvis fans, men det er dæmpet lidt med alderen.
Jeg selv er nok mere til Cliff Richard.
Tak for historien, dejligt at tænke på, at du sidder og griner over hele hovedet og hygger dig, når du hører Elvis musik.

Staudefeen sagde ...

Birgitte, det var da en dejlig og meget smuk fortælling :-) Sikke en oplevelse det må have været at opleve hans hjemsted + datter m.v. Og flot, at du tog afsted alene, synes jeg.

Jeg må sige, at jeg har det på samme måde med musik. Der flyver de samme tanker gennem hovedet, når jeg hører efter min mening god musik, og jeg skal også helst høre numrene om og om igen. Allerede da jeg var omkring 11-12 år gammel, sad jeg oppe om natten og hørte radio, fordi jeg ikke kunne få nok musik (mine forældre vidste det selvfølgelig ikke), og da jeg blev ældre, blev jeg bogstaveligt talt rastløs og irritabel, hvis jeg ikke fik min daglige dosis musik. Så jeg forstår dig 100% :-)

Tak for historien.

Kh. Marlene

Staudefeen sagde ...

Birgitte, det var da en dejlig og meget smuk fortælling :-) Sikke en oplevelse det må have været at opleve hans hjemsted + datter m.v. Og flot, at du tog afsted alene, synes jeg.

Jeg må sige, at jeg har det på samme måde med musik. Der flyver de samme tanker gennem hovedet, når jeg hører efter min mening god musik, og jeg skal også helst høre numrene om og om igen. Allerede da jeg var omkring 11-12 år gammel, sad jeg oppe om natten og hørte radio, fordi jeg ikke kunne få nok musik (mine forældre vidste det selvfølgelig ikke), og da jeg blev ældre, blev jeg bogstaveligt talt rastløs og irritabel, hvis jeg ikke fik min daglige dosis musik. Så jeg forstår dig 100% :-)

Tak for historien.

Kh. Marlene

Tim Skovrup sagde ...

det er en flot historie du har fået skrevet, og du er ikke den eneste som er "gal i hovedet" !! jeg sidder her på arbejdet på mit kontor og høre Kiss "Love Gun" , Kiss har jeg hørt og samlet lige siden jeg var 9 år gammel, og nu er jeg 41 år og høre det stadig :)

Landliggeren sagde ...

Næste gang jeg hører et Elvis nummer vil jeg tænke på dig og din fantastiske Elvis historie :-). Jeg har aldrig været så dedikeret fan af nogen, men jeg har da rejst for at høre bestemte musikere OG bands. Også alene. Man møder altid nogen at snakke og følges med.

Ha´en god dag - måske med et enkelt Elvis nummer ;-)
Birgitte

Birgitte sagde ...

Hej Lavendelfryd. Tusind tak for dine søde ord. Jeg blev rigtig glad for at du kunne lide det jeg skrev!

Hej Helena. Tusind tak. Dejligt, at du også kender musikken!

Hej Hanne. Tusind tak for din dejlige kommentar. Du ved lige præcis, hvordan det er. Hvor er det sjovt, at du også har det på den måde og så med Cliff Richard. Han er også god. Jeg kan godt forestille mig dig lytte til en masse god musik og bare nyde det og du har sikkert også været helt oppe at køre til koncerter!!

Hej Lisbeth. Tusind tak for din kommentar. Det glæder mig, at du ikke synes, jeg er helt tosset, men godt kender til musik og alle de oplevelser man kan have med det!

Hej Marlene. Tusind tak for din kommentar. Jeg kan lige se for mig en pige der sidder under dynen med radioen og lytter til musik HIHI. Ja, vi kan i hvert fald ikke undvære musikken!

Hej Tim. Tusind tak for din kommentar. Du overrasker mig!! Jeg kan slet ikke forstå Kiss's musik. Men jeg synes, det er rigtig godt, at du kan lide det Det er mange år, du har hørt på dem. Rigtig godt!!

Hej Birgitte. Tusind tak for din kommentar. Ja, musik skal der til og jeg har også hørt Elvis i dag!!

Landbohaven sagde ...

Tak for dine smukke billeder. Det ser godt ud.
Jeg har hørt, at de skulle være sundt at grine, så grin bare løs.
Jeg tror at mange har noget bestemt musik, som man bare ikke kan få nok af. Selv er jeg til tyrolermusik. Det får ikke for lidt når jeg ordner mit strygetøj. Så går det som en leg.
Ha` en god dag.

www sagde ...

Hej
Denne vidunderlige blomst arrangement.

Birgitte sagde ...

Hej Landbohaven. Tusind tak for din kommentar. Ja, det er dejligt med musik, man bliver glad af. God idé at høre musik til strygetøjet!

Hej Cesar. Velkommen til min blog og tusind tak for din kommentar. Blomsterne står lige så fint endnu!

Anonym sagde ...

Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles?
I mean, what you say is valuable and all. Nevertheless
think of if you added some great images or videos to give your posts more,
"pop"! Your content is excellent but with pics and video clips, this site
could certainly be one of the most beneficial in its niche.
Superb blog!

Feel free to visit my web blog how to get more followers on instagram
my site :: how to get followers on instagram