søndag den 19. februar 2012

Prikling af tomatplanter

10 tomatplanter blev det til.
I dag fik jeg priklet alle mine små tomat-frølinger. Jeg har to slags; en rillet blommetomat og Black Zebra tomater.
Jeg såede dem for tidligt og derfor satte jeg dem dybere ned i den nye jord i håb om, at de vokser til kraftige planter og ikke bliver så ranglede. Det var et råd, jeg fik at Marianne fra Den helbredende Have.


Her er de små frølinger i æggebakken. Jeg tog en gaffel og løftede en hel "æggeskal" opad gangen og plantede den i en fordybning i en potte med pottemuld. Herefter fyldte jeg jord på omkring planterne, så stilken blev ca. halvt så lang som før.


Da jeg var færdig, satte jeg navneskilte i alle ti potter. 4 blommetomater og 6 black Zebra blev det til.
Nu står flamingokassen i et sydvendt vindue, hvor der er ret meget lys.

8 kommentarer:

Møllebakkehaven sagde ...

Mmmm... tomater af egen avl, det er bare det bedste... det varer dog lige lidt endnu :o)

Ha en go dag...

Karina sagde ...

Du er tidligt ude.
Hvor er det dejligt allerede at se sådan nogle dejlige små tomatplanter, nu KAN det kun blive forår:-)

Vivi sagde ...

Godt med tidligt såede tomater, hvis du kan undgå de bliver ranglede.
Jo før de er sået, jo før får du jo tomater :-)

Helt underlidt, at jeg ikke skal lave planter til mit drivhus i år.

Lone fra Aitos Have sagde ...

Det ser jo godt ud - og det er skønt, når man kan høste sine egne. Krydser fingre for, at din priklestrategi virker, så de ikke bliver ranglede :-)

Landbohaven sagde ...

Hvor ser det godt ud.
Tak for kigget.
Ha` en god søndag aften.

Høneballehaven sagde ...

Tak for den udførlige forklaring, især det med gaflen lød smart. Håber de lykkes for dig.

Helle sagde ...

Priklerier - det er endnu et skridt i den rigtige retning mod forår og sommer.
Pøj pøj med tomaterne - dem er jeg endnu ikke "hjemme i", så jeg aner ikke om det er smart at prikle dem lidt dybere når stænglen er ranglet eller om det skader stænglen?

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres søde kommentarer. Når man sætter tomatplanterne dybere, så danner de bare flere rødder ud fra stænglen, så det er det jeg håber på vil ske. Jeg syntes det var helt forårsagtigt, da jeg gik igang med at prikle, men der er jo lang tid endnu til at planterne kan komme ud i drivhuset.
Hej Vivi: Jeg kan godt forstå, du synes, det er underligt at du ikke skal så, men så skal du jo en hel masse andre spændende ting!
Det var godt, I kunne få noget ud af min måde at prikle på. Jeg synes, gaflen er rigtig god, da den løsner jorden omkring rødderne uden at den ødelægger dem. Man kan trække rodklumpen lige så fint op med gaflen!