lørdag den 5. september 2015

Træer i haven.
Selvom haven er lille, har jeg dog en del træer. Dem tog jeg billeder af ud og ind mellem bygerne i dag. Her kommer deres historie.


Troldepil, som jeg købte som en lille stikling på 20 cm for en 10'er. Nu er træet 3 år gammelt og er plantet i en murerbalje. Det vil gerne sætte rodskud og det forhindrer jeg, når det er plantet i baljen.


Oliventræet købte jeg for 7-8 år siden. Det var før vi fik vores orangeri. Det overvintrede i udhuset, som er frostfrit, men der var ikke så meget lys. Nu er det blevet ret højt men også noget mindre tæt. Det er også plantet i en murerbalje, som går det lettere at transportere frem og tilbage til orangeriet.


Det lille brogetbladede træ, som er en pil, har jeg også haf i en 7-8 år. Det er aldrig blevet hverken højere eller bredere igennem årene. Det står i en krukke og har fået skiftet jord tre gange i løbet af de år.


Citrustræerne, en citron, en appelsin, en lime og to små stueappelsiner, fik jeg, da orangeriet var færdigbygget for over 3 år siden. De har allerede givet en hel del frugt, som smager godt. Jeg måtte bare have disse træer, da orangeriet var færdigbygget. De får ny citrusjord hvertandet eller hvert år.


Kirsebærtræet er 6 år gammelt og det blev fragtet hjem fra planteskolen i en meget lille bil, hvor det lå henover sæderne. Nu er det vokset ret godt og for første gang i år, var der så mange kirsebær, at vi kunne plukke ad flere omgange. De andre år har der kun været få bær, som blev spist af solsortene.


Eucalyptustræet fik jeg foræret for to år siden. Det overvintrer også i orangeriet og er også plantet i en murerbalje. Det kunne være sjovt, hvis der en dag kom blomster i det. I bunden af baljen er der sået lyserød hør, som er ved at være færdig for i år. Kameraet var vist ikke rigtig indstillet - det er beklageligt. Træet er noget mørkere gråt i virkeligheden.


Pæretræet er 10 år gammelt og udviklede sig til et hængetræ. Jeg valgte at opstamme det og det hjalp godt på væksten. Det bærer kun ganske få pærer, men de er til gengæld rigtig gode.


Der sneg sig lige et billede ind med trækvognen foran hjortetrøsten.


Fyrretræet kræver en stor krukke, så derfor er det også plantet i en murerbalje. Træet har jeg fragtet hjem på cykel fra planteskolen - en tur på 12 km. Det gik fint, man kan meget med store elastikker. Det er 3 år siden og det er faktisk vokset ret godt. Der har endnu ikke været kogler på det.


Æbletræet er nyt, det købte jeg sidste år. Det er et lavt træ, der vokser langsomt. Der er 5 æbler på det i år. Jeg håber det bliver et fint gammelt kroget træ en dag!


Dette lille æbletræ er 10 år gammelt og har været slemt frostskadet for 4 år siden, som satte det noget i stå. Det skal dog have en chance til at blive bare et lille træ. I år er der ingen æbler på det.


Blommetræet er 11 år gammelt. Det fik vi i indflytningsgave. Det har jeg klippet i for en 3-4 år siden, men fornylig lærte jeg, at man helst ikke skal klippe i blommetræer. Jeg ved ikke, hvad der er mest rigtigt, men jeg vil ikke klippe i det igen, da det satte mange vandris sidste gang.


Hængepilen var i haven, da vi købte huset, som noget af det eneste. Efter et par år flyttede jeg det hertil, da jeg skulle lave det store trekantede staudebed. Det trives rigtig godt og bliver klippet forneden hver sommer.

For nogle uger siden købte jeg en lille stikling af et tempeltræ til en 20'er, det skal plantes i en stor krukke og så håber jeg, det klarer vinteren. Når det forhåbentlig er vokset lidt mere til, skal det plantes ud i haven.
Jeg synes, træerne giver haven karakter og højde, og jeg blev faktisk lidt overrasket over, jeg havde så forholdsvist mange til denne lille have.


Det sidste træ ankommet i haven er faktisk en opstammet busk, duftende snebold. Den har været lidt længe om at finde sig til rette, men nu begynder den at sætte flere grene og blade. Den glæder jeg mig til at se, når det bliver forår igen, så skulle den nemlig gerne blomstre!

Ingen kommentarer: