onsdag den 9. september 2015

Pelargonie-glæde

Pelargonierne står fine endnu med mange blomster. Lyset var perfekt til billeder.
Jeg er stoppet med at gøde dem. Det gjorde jeg for ca. 14 dage siden. Jeg tror dog, det varer en måneds tid endnu, før temperaturen falder så meget, at de går i dvale. 



Pelargonium Bontrosai, fik jeg af fru Høneballe, da vi besøgte hendes have i juni. Det er egentlig en Graveolens, som har fået en virus, der gør, at bladene krøller sammen. Det smitter ikke til andre pelargonier. Blomsterne bliver også sammenkrøllede. Mange samlere har denne pelargonie, som der også laves stiklinger af.




I midten er min nye Citronella. Den dufter rigtig godt af citron. Jeg har en opstammet i forvejen. Denne bliver busket.



Pelargonium Fulgidum, som ses allerforrest i billedet, med de grålige blade, er en pelargonie, som forædlerne har taget ind i deres sterile laboratorium for at bruge den kraftige scarlett-røde blomst til nye farver, når de krydser arter og sorter. Den er meget opretvoksende og kan blive ret høj.



Dette er Kathrine med den flotte røde farve. Det var egentlig en plante, jeg købte for to år siden, som var opformeret til en stor plante, der skulle klare sig en sæson. Nogle pelargonier, vælger gartnerierne at fremavle til store planter hurtigt, hvilket gør, at de har sværere ved at klare sig, når sommeren er forbi. Denne har klaret sig fint og jeg har allerede lavet flere stiklinger af den også. Hvis de klarer sig det første år, kan man behandle dem som alle andre flerårige pelargonier.



Frank Headly havde jeg for nogle år siden og kunne så godt lide de laksefarvede blomster. Desværre døde den, men nu har jeg fået en ny, som allerede er vokset godt. Den skal jeg passe godt på.



Jeg har en del brogetbladet pelargonier, som jeg har samlet i den ene vindueskarm.



Én af dem er Westdale Appleblossum, som ses her i midten. Blomsterne ligner æbleblomster, deraf navnet. Jeg har en meget gammel moderplante, som efterhånden er med kroget grene og ikke så mange blomster længere. Derfor har jeg lavet nye stiklinger som denne, som også skal bruges til opformering af flere stiklinger, da de er ret efterspurgte. 



Pelargonium Triste hedder denne, som var den allerførste pelargonie, der kom til Europa i 1400-tallet. Den får gule blomster, der dufter helt vidunderligt om aftenen. Min har blomstret en gang i år. Det er en knold, som holder på vandet. Den kommer fra Afrika fra meget tørre områder.



Dette er pelargonium Inquenans, som også var en af de allerførste pelargonier, der kom til Europa. RETTELSE: Ved at krydse P.Inquenans og den, der hedder P.Zonale får man pelargonien x.Kewense. Den har jeg også, men den er ikke i blomst lige nu.


P.Zonale.



Dette er den lyserøde afdeling.



Her står blandt andet Denise, som er Pelargonieklubben Nordjyllands logoplante. Min plante er en stikling, som jeg fik af klubben i 2012 i anledning af 10 års jubilæet. Den har været lidt længe om at komme igang, men nu er det en fin plante og jeg er næsten sikker på, at jeg kan lave stiklinger til foråret.



Pelargonien Swiss Star er også en del i den lyserøde afdeling. Den får stjerneformet blomster og er tofarvet.




En tredje, som jeg synes, skal fremhæves, er Swanland Pink - en rosenknoppelargonie. Den er da flot?



Dette er den røde afdeling.



Bev Foster er en kaktusblomstrende pelargonie og af en eller anden årsag får min plante to forskellige farver blomster. Bladene er stjerneformet.



Jeg har en del duftpelargonier og den gamle koldrulle er dekoreret med nogle. Her er det fra venstre: Charity, Pepperkaka, Citronella og Dark Lady.



Flamingo er en stjernepelargonie. Den er meget rigtblomstrende og blomstrer også længe.



Disse fire er nyerhvervelser i år. Det er øverst til venstre Petit Blanche, øverst til højre Dragon Breatia, nederst til venstre Showdon og nederst til højre Princess Alexandra. Den er lidt speciel i bladene, som har en hvid tynd kant hele vejen rundt.

Min interesse for pelargonier fik jeg allerede som en stor pige hjemme hos min mormor, som havde pelargonier i sin veranda. Hun lærte mig at lave stiklinger af dem og jeg kan huske, jeg gerne ville have én af hver af alle de farver hun havde. Hun er dog aldrig gået op i navnene på pelargonierne. Det begyndte jeg også først på, da jeg blev meldt ind i Pelargonieklubben Nordjylland. Det er noget sjovere, når man ved, hvad de hedder!

8 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Jeg kunne straks kende den fra mig, sjov historie om den. Sikken en hobby du har der, du er rigtig samler.

Jette sagde ...

Godaften Birgitte.Sikke en stor samler du er................imponerende at du kan huske alle de navne.
Godt med en fridag på fredag.De har lovet godt vejr.
Har også travlt i haven efter mine to rejser .Først til Nice,og så hos Gitte for ar fejre hendes fødselsdag.
Godaften Knus Jette

horta sagde ...

Rigtig fin samling - jeg havde en lille flok forskellige duftpelargonier engang jeg havde et stort syd vindue. Skægt med de forskellige bladformer og dufte... Nu har jeg kun en enkelt meget småbladet, som til gengæld er meget gammel. Hvor søren har du P.tristre fra? Jeg har set nogle virkelig store knolde engang, helt bonsai agtigt.... Hilsner

Tim Skovrup sagde ...

mojn Birgitte
Flot samling.... Kunne du ikke lige give mig nogle gode råd til hvad jeg skal gøre ved min pelargonie her til vinter ??? min har stået i drivhuset hele sommeren :)

Birgitte Sværke Pedersen sagde ...

Fantastisk samling. Så mange smukke. Kan godt forstå, at du måtte bygge et hus til dem ;-)

Birgitte Sværke Pedersen sagde ...

Fantastisk samling. Så mange smukke. Kan godt forstå, at du måtte bygge et hus til dem ;-)

Birgitte sagde ...

Hej Lisbeth. Jo, det er en sjov historie og jeg skal nok passe godt på den!

Hej Jette. Kunne se, at du har lavet et indlæg efter du kom hjem fra Nice. Det glæder jeg mig til at se. Jeg laver planteskilte med navnene, for ellers ville jeg have svært ved at huske alle disse navne!

Hej horta. Ja, P.Triste har jeg købt i Pelargonieklubben Nordjylland af Villy, som havde købt den i Holland. Hvor er det godt, at du stadig har en pelargonie.

Hej Tim. Jeg vil anbefale, at du tager den ind i huset. Den kan godt overvintre i vindueskarmen, du skal dog være opmærksom på, at den kan blive noget ranglet, fordi varme og lys ikke passer sammen og du skal også vande den ca. en gang om ugen, hvis den står i stuetemperatur. Har du et køligt værelse, vil det være bedre for den, og så skal den vandes mindre.

Hej Birgitte. Tak for, at du kunne lide mine pelargonier, som er mine yndlingsblomster.:)

AmalieNielsen sagde ...

Hej Birgitte. Sikke smukke pelargonier! Jeg har spørgsmål til, det med flerårige. Jeg har købt en dronning Ingrid, som jeg så gerne vil have bliver til et “træ”, hvis du forstår. Altså for en tykkere stamme og bliver stor og flot. Har forsøgt de sidste par år, men de dør altid for mig sidst på sæsonen. Har du nogle tips?