søndag den 17. maj 2015

Kæmper

Kæmpeverbena og kæmpe duftpelargonier
Igen i år har jeg sået kæmpeverbena og de er nu store nok til at blive plantet ud.


Jeg har sået frøene i februar i en rootrainers med 32 sårum. De er meget villige til at spire. Jeg samlede frøene ind i det tidlige efterår og lagde dem i en platikbøtte med låg i køleskabet, indtil jeg såede dem.


Da jeg havde samlet frø ind, klippede jeg planterne ned bare for at se, om det skulle kunne lykkes at overvintre planterne ude i balje og krukker. Som man kan se, så er de nu på vej op.


I de to store krukker kommer de også op (sammen med altmulig andet - så det kræver en rensning). Det må skyldes den milde vinter, for de er ikke helt hårdføre. Min plan er, at frøplanterne skal plantes ud imellem de overvintrede i krukkerne, men der bliver nok nogle til overs:)


Mine store duftpelargonier er blevet til kæmper på en meters højde og de er fulde af blomster. Jeg har 4 sådanne store og de er endnu ikke nurset eller har fået nyt jord. Det bliver ført gjort, når de skal udenfor i haven. 


Jeg har sørget for at vande dem hele vinteren igennem og pludselig for et stykke tid siden, opdagede jeg, hvor meget de egentlig var vokset. Jeg tror, der kom ordentlig fart over dem i april, hvor der var så meget sol. Jeg skal have fat i nogle store lerpotter og så skal de plantes om. Jeg skal nemlig i Plantorama og måske også på planteskolen i næste uge!

3 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Ja mine kæmpeverbena overvintrer også stort set hver år, ja og så sår de sig selv, det er jo fint, så behøver jeg ikke at have besvær med at så og prikle :)

Frk. Anemone sagde ...

Imponerende duftpelargonie, det er da helt vildt.

Ja, mine kæmpeverbena kommer selv ude i haven fra år til år i mindre antal, så jeg er holdt op med at så dem.

Birgitte sagde ...

Hej Lisbeth og Ulla. Mange tak for jeres kommentarer. Dem er jeg glad for. Ja, det er herligt at man kan "genbruge" planter og få dem til at leve i flere år. Det kan jeg i hvert fald rigtig godt lide.