søndag den 5. januar 2014

Såning af Clematis

I dag har jeg sået to forskellige Clematis.
Det er første gang jeg prøver det. Jeg har sået frøene i to ret store potter, som skal stå ude under en busk. Det tager op til to år for frøene at spire, så man skal være meget tålmodig. Det er nu man skal så dem, da de skal have kulde og ellers følge årstiderne.


Jeg har sat mine opad plankeværket med klatreroser og storkenæb i bunden.

Det er Clematis Viticellis Lisboa (blå) og Clematis Snow Queen (hvid).


Billedet lånt på nettet.


Billedet er lånt på nettet.

Jeg tror, jeg kan få to planter ud af hver, hvis de ellers spirer. Jeg skal sikkert nok se til dem rimeligt ofte, da de nok ikke skal tørre helt ud!

I dag har jeg sået flere frø fra de samme planter som i går og derudover en gul pragtlupin.


9 kommentarer:

Vivi sagde ...

Det bliver spændende om det lykkes med de clematisfrø. To år er længe at vente, men virkelig en succes oplevelse hvis de kommer :-)

marie sagde ...

Kombinationen af frø og tålmodighed kender jeg kun alt for godt. I disse dage gør jeg også klar til at så en masse frø, som skal udenfor at stå for at få frost.I sidste års lange vinter kom jeg for tidligt i gang inden døre, så jeg væbner mig med tålmodighed i år.

Høneballehaven sagde ...

Jeg såede også clematis sidste år, men vidste ikke, at det kunne tage op til to år, før de spirer, så de er smidt ud i den tro, at det var en fiasko.

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Jeg er da meget spændt på om det lykkedes dig at få noget ud af de clematis frø.
Jeg har lige lagt et billede af den limefv.solhat på........håber dine bliver ligeså flotte.
God søndag knus Jette

Bente sagde ...

Sikke en tålmodighed at have. Jeg kan ikke vente 2 år med at se blot en enkelt spire.
Stiklingeformering skulle også være en god metode, og den går jo lidt hurtigere.
Ole fra Oles Have viste mig, hvordan jeg gør det. Jeg har bare ikke prøvet det endnu.

Tim Skovrup sagde ...

jeg glæder mig til at se om du får held med clematisfrøene, det har desværre ikke lykkedes for mig endnu ;(

Landbohaven sagde ...

Jeg er spændt på at se resultatet.
Ønsker dig held og lykke.

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres kommentarer. Dem blev jeg glad for. Ja, jeg tænkte slet ikke på at tage stiklinger fra de to clematis jeg har i forvejen, men det kan jeg jo også prøve! Jeg synes, det er spændende med frøsåningen, også selvom der går op til to år eller evt. længere.

rikke Lentz sagde ...

Hvordan gik projektet ?