fredag den 24. januar 2014

Roser, roser og roser.

I billedarkivet......
Hver dag følger jeg med hos fru Høneballe med et nyt bogstav hver dag, så jeg tænkte, hvad jeg mon kunne bidrage med og så slog det mig: Mine roser! Jeg synes, jeg har haft rimelig succes med alle roserne, nu vil jeg fortælle, hvordan jeg gør.


Alchymist.

Hvert år i marts/april køber jeg komposteret kogødning, som jeg spreder ud under roserne. 1 sæk rækker til 3-4 roser.


Min Alchymist vokser op af et stativ, min lokale smed har lavet til mig. I sommers var rosens 2.sæson i min have og der var så mange blomster!


Her er det Mary Magdalene. Den er først i haven.
Alle år pånær sidste år har jeg sprøjtet med Calypso og Baymat Ultra mod skadedyr og svampeangreb, men fru Høneballe gjorde opmærksom på, at dén mod skadedyr også ramte bierne. Det kunne jeg ikke have på samvittigheden, så jeg sprøjtede kun én gang sidste år. Roserne trivedes fint alligevel uden at blive grimme på bladene.


James Galway sammen med urten Matrem.
Denne urt er fantastisk sammen med roser, da den holder skadedyr væk. Den har en duft og en virkning, der gør, at skadedyr bliver væk i bedet, dette kunne ses på roserne, som bevarede sit flotte grønne løv hele sæsonen og roserne var også fine. Matrem i kombination med organisk gødning er virkelig noget, der gavner roserne.


Her er det samme bed med Matrem og denne rose er Geoff Hamilton. Løvet er meget flot grønt! Udover komposteret gødning, gøder jeg med Osmo Rosengødning, godt og vel en håndfuld under hver rose, én gang med en måneds mellemrum i juni, juli og august.

Jeg fik frø af Susanne med bloggen "H(e)aven" og såede dem i februar. Jeg fik mange planter ud af det og har også samlet mange nye frø ind. Der er både den almindelige og den enkle. Jeg er spændt på, om de planter, jeg satte ud i maj, om de kommer igen til foråret. Jeg har ladet mig fortælle, at har man først haft Matrem én gang i haven, så har man dem altid. Det er jo godt!


Her er det rosen Parade, som er kirsebærrød og er en klatrerose. Den har jeg tre af i bunden af haven opad vores plankeværk med et rionet monteret på!


Her er min yndlingsrose, som jeg lige nu ikke kan huske hvad hedder!! (frygteligt irriterende). Den er meget sart lyserød og dufter helt fantastisk. Jeg har 5 af den i et ovalt bed og når vinduerne til stuen står åbne, dufter hele stuen af denne rose. Heldigvis har jeg navneskilt på planterne, så jeg kan gå ud og se, hvad den hedder! Nu slår det mig pludseligt: Det er jo Heritage!!!


Her er det The Sheperd og den er så fin abrikosfarvet. Den er jeg også meget glad for og jeg har to abrikosfarvede roser i mit limegrønne og abrikosfarvet bed. Mary Magdalene er den anden.


Denne røde rose er en Austin rose, desværre har jeg ikke navnet. Den er lavtvoksende og meget blomsterrig og hårdfør. Den har jeg i et langt smalt bed langs med huset på Vestsiden.

Brother Cadfael, som er en meget stor rose og har stive, kraftige stængler blomstrede ikke så meget sidste år. Det plejer den at gøre, så jeg tror, det skyldes, at den havde tørkeproblemer.

Den sidste rose, jeg har i haven er Gerbe rosen. Den vokser også i et stativ ligesom min Alchymist og så har jeg den også i det ene hjørne af haven, hvor den vokser opad plankeværket med rionet monteret på.


Gerbe Rose er skyggetålende. Jeg har fire opad plankeværket og det var første sæson i sommers. Den jeg har i stativet havde sin 2.sæson i haven. Det er også en smuk rose, men den vokser ikke helt lige så hurtigt som Alchymisten. Jeg synes dog, at dem opad plankeværket nåede at få godt fat i løbet af sommeren.


9 kommentarer:

Min Grønne Verden sagde ...

Hej Birgitte
Spændende indlæg om dine FLOTTE roser - jeg forstår godt Heritage er din favorit.
Hvor er det dejligt du skriver hvor meget du gøder og din erfaring mht sprøjtning.
Super informativt indlæg - tak for det.
God weekend.
Mange hilsner
Anita

Linda Borg sagde ...

Kære Birgitte
Sikke et dejligt indlæg - det er jo guf for os rosenelskere:) Hvor ser dine roser sunde og frodige ud, og jeg kan da se, at jeg skal have fat i komposteret kogødning - kan det mon fås i plantecentre?
Også et godt fif med Matrem som selskabsplante - jeg må have fat i nogle frø!
Dejlige billeder i det hele taget - god start på weekenden :)
Venlig hilsen Linda

Frk. Anemone sagde ...

Du har utroligt smukke roser og jeg kan virkeligt godt lide alle dine engelske roser. Fif'fet med Matrem husker jeg godt fra TV-udsendelsen, jeg må også have fat i nogle frø. De klæder jo også hinanden rigtigt fint.

Hvor bliver det vidunderligt når det igen er rosentid :)

Knus Ulla

Høneballehaven sagde ...

Tak for hjælpen med at underholde, så fik vi set lidt andre roser. De fleste af dem har jeg ikke, så det er jo endnu bedre. Af dem du viser her har jeg kun Alchymist, Mary Magdalene og Gerbe Rose, som er ganske ny hos mig, men jeg synes, den gjorde det godt i sommer. Hos dig får roserne også rigtig meget guf, så de skal gerne trives, hvilket vi jo også tydeligt kan se, at de gør.

Bente sagde ...

Det er altså en god idé at plante noget i symbiose med roserne, så de bliver holdt sygdomsfrie. Det er da en rigtig god idé.
Jeg går ikke ind for sprøjegifte og bruger brun sæbe og sprit mod det meste.
En god artikel om, hvorfor du har så stor succes med dine smukke roser.

Marianne Selvig sagde ...

Tak for turen, jeg har nydt den.

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Hvor har du mange smukke roser..........kan godt forstå at du er glad for dem alle.
Min favorit er nok Heritage......den har en flot facon.God weekend knus Jette

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres søde kommentarer. Dem blev jeg meget glad for. Jeg kan godt sende jer lidt Matremfrø, i så fald kan I bare skrive til mig på min kontaktmail.
Ja, komposteret kogødning kan man købe på planteskoler

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres søde kommentarer. Dem blev jeg meget glad for. Jeg kan godt sende jer lidt Matremfrø, i så fald kan I bare skrive til mig på min kontaktmail.
Ja, komposteret kogødning kan man købe på planteskoler