onsdag den 7. december 2011

Fugleliv i haven.

Med en stor spand vildtfuglefrø
kan man holde fuglene i haven om vinteren. Hver morgen går jeg ud med fuglefrø til fuglehuset og der går ikke ret lang tid, før hele haven er fuld af syngende småfugle. Jeg har set skovspurver, musvitter rødkælk og dompapper.






De sætter sig i hækken og flyver frem og tilbage til fuglehuset. Der ryger en del frø ned på jorden og her har jeg set de lidt større fugle samle dem op, blandt andet en due og skader. Der er livlig aktivitet ved fuglehuset og jeg kan følge med i det hele fra havedøren i stuen.
Der er flest skovspurve, men jeg har også set en enkelt "grøn fugl", jeg tror, det var en guldspurv. Jeg har en bog med havens fugle, hvori der også er en CD med de forskellige fugles sang, så det er meget sjovt, når der kommer forskellige fugle, at jeg så kan genkende dem.


Jeg kan rigtig godt lide fuglene i haven og om sommeren bygger de reder flere forskellige steder. Det er sjovt at følge med i!

10 kommentarer:

Vivi sagde ...

Kan godt forstå du nyder at se på fuglene :-) Jeg holder også meget af, at se på dem der kommer i fodderbrættet.

Du er heldig at have dompapper i din have. De er så fine :-) Dem har jeg desværre aldrig set i vores nuværende have. En gang for mange år siden, hvor vi boede ude i skoven, havde vi et par der holdt fast til :-)

Bente sagde ...

Det er dejligt med fugle i haven. Men jeg synes altså ikke, de er særligt sultne lige nu. Det er ikke ret ofte, jeg fylder op ca. 2 x om ugen. Men når de har unger i foråret, er det hver anden dag, jeg fylder på.
Der er nok heller ikke så meget andet at spise i det tidlige forår. De starter jo tidligt ihvertfald blåmejser og musvitter.
Men det er et sødt fuglehus du har!

Helle sagde ...

Ååh, jeg elsker også bare småfuglene i haven.
Kan sidde som en anden pensionist og betragte dem fra vinduet i laaaang tid.
Også her fodres de flittigt.
kh Helle

Marianne Selvig sagde ...

eiiii, der er gang i den på dit brædt. Vi har desværre mange glubske katte, så det er så som så med fulgelivet i min (helbredende) have. Har nu tænkt mig at oversprøjte med Hjortetaksolie" i foråret, så vi får frem for de firbenede og kan få glæde af de vingede.

Dejlige fotos!
Marianne
Den Helbredende Have

Høneballehaven sagde ...

Hos os er det Bent, der fodrer fuglene, han er meget fugleinteresseret og det er smittet lidt af på mig. Så vi holder øje med om der er sjældne fugle i haven eller andre steder, hvor vi går.
Jeg køber planterne, som fuglene er interesseret i og han køber foderet til dem. Er det ikke en god deal :o)

Hanne i haven sagde ...

Jeg elsker også mine småfugle i haven. Ja, såmænd også de tunge og dovne duer. De skal være der allesammen :-)
Jeg har faktisk lige købt nyt foder til dem. Indtil nu har det spist frø og småkryb derude. Der er masser at finde så længe der ikke er sne. Men de skal nu alligevel forkæles med ekstra foder her op til jul. Jeg fodrer lige til engang i maj-juni, og også hver dag. Det er så hyggeligt :-)

Landbohaven sagde ...

Dejlig med fugleliv i haven.
Jeg fodrer fuglene hele året.
Gode billeder.
Tak for kigget.

Frk. Anemone sagde ...

Det er virkelig dejligt med fugle i haven og de ser ud til at blive godt opvartet hos dig :)

Hos os fodrer vi året rundt og har et par foderbrædter i haven. Min mand er meget fugle interesseret og kan finde på at sidde med cameraet parat længe, for at få et snapshot af de fjerede venner. Han har også lavet to meget fantastiske fuglehuse, så det er lidt en hobby.

Birgitte sagde ...

Hej Vivi. Tusind tak for din kommentar. Det er dejligt med mange småfugle i haven. Det er så hyggeligt. Jeg har set dompapperne nogle få gange og kan ikke mindes at jeg så dem i sommers.

Hej Bente. Tusind tak for din kommentar. Jeg har godt nok tænkt på, at der nok er mad i naturen i år, men jeg vælger alligevel at fodre - ligeså meget for hyggens skyld.

Hej Helle. Tusind tak for din søde kommentar.

Hej Marianne. Tusind tak for din kommentar. Sikke mange gode tricks du kan, jeg har aldrig før hørt om hjortetaksolie, men jeg håber, det virker! Vi har også et par katte, der sniger sig rundt. Jeg prøver at løbe efter dem med vand, men de smutter fra mig!

Hej Lisbeth. Tusind tak for din kommentar. Jo, du forstår at regne den ud. Det er en god deal, du har gjort. Dejligt med fælles interesser i øvrigt!

Hej Hanne. Tusind tak for din kommentar. Jeg tænkte nok, at du fodrede hver dag. Jeg kan godt forstå, at du forkæler fuglene her til jul. Det er nok rigtig nok, at de sagtens kanfinde føde, når vejret har været så mildt.

Hej Landbohaven. Tusind tak for din hyggelige kommentar.

Hej Ulla. Tusind tak for din kommentar. Det er dejligt, når man kan være fælles om noget. Det er spændende, at din mand laver fuglehuse. Det er da en god hobby!
Jeg har ikke fuglehuse nogen steder. Vores træer er meget små, så jeg ved ikke lige hvor jeg skulle sætte sådan nogle op, men jeg kunne godt tænke mig det!

Gigi sagde ...

Hej Birgitte
Vi fodrer også fuglene her i familien, vi har placeret foderbrættet ca. 10 mtr. fra stuevinduerne, så vi rigtig kan følge med, det har vi mange sjove stunder og episoder af.
En sjov episode skete her i sommers, da jeg var igang med at klippe visne blomster af roserne,- hvori foderbrættet står-, da en Stor Flagspætte kommer til og sætter sig og går ivrigt igang med at guffe mejsebold i sig, -JEG STÅR ALTSÅ KUN 1,5 MTR FRA FODERBRÆTTET-,og den opdager mig først, da jeg er NØDT TIL at bevæge mig, det virker som om den lige kigger mig an og, TÆNKER; ARGH...DET BEVÆGER SIG, så nogle sekunders betænkningstid, hvorefter først der` flyver Spætten.Det kan godt virke som om , at når fuglene først er blevet vandt til at blive fodret hver dag over lang tid, så bliver de mere modige, vi har længe haft fast Spættepar ved foderbrættet, jeg har dog aldrig været så tæt på, det er bestemt en både sjov og forunderlig oplevelse.

Bedste Julehilsner
Fra Gigi