onsdag den 2. december 2015

Pelargonier i december.

Man skulle næsten tro, det var juleblomster:)
Nu vander jeg ikke meget ved pelargonierne. De er gået i dvale, men alligevel er der stadig mange blomster. 


Jeg lavede en del stiklinger af duftpelargonier i sommers og de er vokset godt. Det bliver nogle store planter at sælge til foråret.


Der er flere forskellige slags duftere.


Trappehylden er allerede næsten fyldt op. Det bliver spændende hvor mange stiklinger, der bliver, når jeg skal klippe ned og potte om i februar med moderplanterne. Jeg plejer at få ca. 200 planter. Jeg håber, jeg har plads nok:)


De står lyst og køligt i orangeriets vindueskarme. Jeg har en gulvventilator kørende det meste af dagen udover fugtventilatoren og så åbner jeg vinduerne i en 3-4 timer, når jeg kommer hjem fra arbejde. Heldigvis har jeg ikke de store problemer med utøj.


Denne duftpelargonie hedder Citronella og dufter helt fantastisk. Det er en lille stikling, jeg fik i sommers. Jeg havde i forvejen en rimelig stor én, som jeg har lavet flere stiklinger af.
Den får lilla blomster.


Denne pelargonie er egentlig købt som en sommerblomst, der var fremavlet til at blive stor og frodig samme sommer. Det kan betyde, at de er svære at overvintre, fordi deres levetid er kort, men denne her har jeg nu haft i to år og den er så fin. Som I kan se, har bladene en lys midte og en mørkere grøn zone. Blomsten er nærmest cyklamenfarvet. Jeg har navnet i potten, men jeg kan ikke huske det lige nu - jeg tror måske, den hedder Søren.


Den til højre er Vectis Vulcano og er en æggeskals pelargonie. Den blomstrer meget hele året rundt. Den yderste til venstre er en "mormor-pelargonie" fra min mormors veranda.




De store duftere er godt og vel en meter høje. Denne er fra Egeskov slot og jeg har haft den i 7 år. Jeg har klippet i den rigtig mange gange og lavet mange stiklinger. Bladene ligner egeblade.


Det røde hjørne. Den til venstre er en stjernepelargonie uden navn. Den i midten hedder Solo og den til højre hedder Katrine og den er også købt som en stor sommerblomst. Nu har jeg haft den i 3 år.


Koldrullen er fyldt op allesteder. Disse planter er sat her til overvintring. Om sommeren får de en mere indbydende plads.

På fredag har jeg fri, så vil jeg gerne fjerne visne blade og blomster og vande lidt.

8 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Ja hvor du dog kan med de pelargonier, stort arbejde at pille dem ren for visne blade. Jeg er lykkelig, hvis jeg kan holde liv i mine vinteren over. Jeg har dog lavet lidt stiklinger, som stadig ser ud til at være i live :) Ja og så har jeg stadig et par stykker af en af dem, jeg fik fra dig forrige år.

Unknown sagde ...

Kære Birgitte Det er ellers en fantastisk samling du har af pelargonier men jeg ved også, at der fonds mange varianter. Jeg har kunne enkelt lyserød. Men til gengæld er den stor, da den efterhånden har flere år på bagen. Fortsat god uge. Kh Tina

Heidi sagde ...

Hej Birgitte
Jeg skal da lige love for at der er gang i julepelargonierne ;). Smukt syn på en grå dag.
Nyd din fridag på fredag ;)

marie sagde ...

Du ligger ikke på den lade side, selvom vi er gået ind i den stille sæson. Jeg kan næsten dufte dine pelargonier.

www.AnettesFlora.com sagde ...

Hej Birgitte!
Hvor er det spændende at læse om dine pelargonier, vidste slet ikke at nogle var fremavlet til at blive store og sommerblomstrende, jeg har gladeligt overvintret sådan en i flere år, men i år gad jeg den ikke mere og smed den ud, for den blev altid så utrolig lang og ranglet, og med kæmpe blade. Jeg hader at smide planter ud, men den var en undtagelse.
Nu har jeg igen en del som overvintres for 2.gang, denne sæson var de over al forventning, nogle blomstre stadig, men opbevaringsforholdene er en del anderledes end dine, som er ren luksus.
God torsdag hilsner fra Anette

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Ja !!! pelagonier har du da masser af..........og et stort arbejde at passe dem alle.
Mine tyve står i min uopvarmede udestue.Men de får en fiberdug over hvis der bliver for koldt derude.
God fridag i morgen knus Jette

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Hvor er jeg glad for, at I kunne lide mine pelargonier. Ja, de har det godt ude i orangeriet, hvor der nu kun er mellem 5 og 10 grader, men masser af lys, så det bekommer planterne vel. De er jo mine yndlingsblomster, så jeg er også meget glad for, at de har så fine forhold her:) Jeg er glad for, at I også gør i pelargonier, for jeg synes, at denne plante burde være i alles hjem!

PalleHH. Palle Holm Hansen. sagde ...

Jeg vil bare takke for de dejlige billeder af Pelargonier, dem kan jeg ikke få for mange af. Jeg har selv masser Pelargonier i blomst året rundt, en dejlig nem plante.
Mvh pallehh