tirsdag den 26. september 2017

Fortsættelse på haveplan del 5 og hvordan man laver elipseformer i haven.

Det tager tid...
Nu er jeg kommet videre med haveplanen og i dag fik jeg flyttet æbletræet m.m.


I går fik jeg gravet nogle dagliljer op, som skulle væk og bagefter fik jeg revet de sidste rødder væk, så der blev dette stykke bare jord. Jeg har også flyttet en stor pileurt, som er kommet ned i den skyggede del af haven. Jeg håber, den kan tåle det. Æbletræet stod helt forkert efter at vi har udvidet terrassen, så det gravede jeg op i dag og flyttede det hen på den nye bare jord.


Stativet med rosen skal også flyttes. Jeg har klippet rosen ned, så jeg kan få stativet op over den, men jeg skal lige have gjort den nye plads klar først. Til højre ude af billedet har jeg et stykke med juleroser og jeg har fået den idé, at de skal plantes ved æbletræet, så det bliver nok det næste, der kommer til at ske.


Her ser man træet fra stenstien af. Jeg vil gerne spørge fru Høneballe om den hvide busk, jeg har købt efter, at jeg blev forelsket i den du havde, om den taber bladene her i efteråret. Jeg har en mistanke om, at min ikke trives dér hvor den er plantet. (Den står lidt til venstre for æbletræet). Jeg tror, det skal have noget mere lys, så jeg overvejer at flytte den. Jeg har også fuldstændig glemt, hvad det er den hedder og det er frygtelig irriterende! Hvis den trives bliver den altså helt vild flot - det så jeg jo på Samsø:)


Den sjette græselipse skal være her på den anden side af plantevæggene. Jeg har været ved at måle op og markere formen med en kraftig pind og en snor. Elipsen på den anden side til venstre skal forbindes med denne nye med en græsbro mellem de to plantevægge.


Elipsen bliver 3,5 meter på den lange led og ca. 2,5 meter på den anden led. Jeg har målt op med en tomstok hvor den skal placeres i forhold til min tegning og så har jeg sat to pinde - en i hver ende 20 centimeter inde fra spidserne. Jeg binder en snor sammen, så den er rund, og så lægger jeg den rundt om hver pind og bruger en tredje pind til at føre med snoren og markere hvordan elipsen bliver udformet.. De to måle-pinde er bare nogle fra vores crocketspil - de fungerer rigtig fint. Snoren er en kraftig hampsnor, som har været brugt som tørresnor. Den går fra den ene pind og de 20 cm bag ved denne pind. På den måde bliver de 20 cm pindene står inde fra spidserne på, ført ud og hele elipsen bliver 3,5 meter lang.



Hvis man sætter måle-pindene for langt inde i formen i forhold til spidsen, så bliver elipsen mere kuglerund og det er jo ikke meningen. Jeg har fundet ud, at de skal placeres en 10.del (35 cm)  inde fra spidsen minus 15 cm = 20 cm. Så bliver formen helt perfekt.
Inden græselipsen er helt færdig, bliver det nødvendigt at flytte bronzeblad og nogle bregner, der er bag denne. Jeg har allerede gjort et stykke jord i skyggebedet klar til disse planter. Den uægte jasmin, som man kan se stammerne på, skal blive stående og den kommer til at stå lidt inde i græselipsen. Jeg har besluttet mig for, at det ikke gør noget.


Der er flere, der har spurgt til fremstillingen af plantevæggene, så det vil jeg gerne vise her. Først gravede vi stolperne ned, som er forstærket med et tykt brædt nede i jorden, som en slags stormsikring. Derefter blev hylderne sat på på skrå, så potterne kan ligge ned. Der er tre hylder på hver side. Vi startede med den øverste og fandt så ud af hvor meget afstand der skulle være for at få dem ligeligt fordelt på stolperne. 


Så blev brædderne sat på og de fungerer nærmest som en bagvæg til hylderne, så potterne ikke falder ud. Hylderne er sat fast med skruer ind i stolpe og side og så er der skåret små stykker brædder ud, som er sat under hver hylde på hver side som en ekstra støtte. Det gør også, at der bliver sat en sidevæg op til potterne, så de ikke så nemt kan blæse ned.

Der er sat et par ekstra brædder på i top og bund for udseendets skyld og så er det vigtigt at der er luft mellem brædder og hylder, så blæsten kan komme igennem uden at vælte væggen.


Til sidst blev de malet sorte - de fik to gange maling. De skal helst bruges til stedsegrønne bregner og jeg har købt nogle få stykker for at teste om de er hårdføre nok til denne placering.

Det var lidt om, hvad jeg har lavet i går og i dag.

4 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Fin omhyggelig forklaring på hvordan man laver plantevæggen, den står solidt, lyder det til.
Jeg mener at kunne huske, at det er en perlebuske Exochorda, du har købt. Jeg ville give den et år mere, før jeg flytter den, min står også ret skygget, det går fint, men den skal jo lige have tid til at etablere sig. Den taber bladene her i efteråret.
Din pileurt skal nok klare sig i skyggen, mine står skygget og fugtigt, med mindre vi har tørke, men det har I jo ikke haft i år.

Lene sagde ...

Hold da op du knokler, men det bliver bare så godt :-)
Din opmåling af ellipserne er da ren matematik, spændende at se næste år, når de er færdige.
Plantevæggene er fine og god ide med sort og bregner.
Mvh
Lene Bedstemorshave

Heidi sagde ...

Hej Birgitte
Det kræver da næsten den helt store matematik eksamen at få lavet de ellipser,men det lyder til du har regnet den ud :)
Sådan rent praktisk bliver det ikke besværligt at slå og passe dem, så formen bliver intakt, men det har du sikkert også en smart løsning på :)
Modigt at du bare flytter rundt på træer og andet, men det skal sikkert gå helt godt, jorden er ihvertfald dejlig fugtig lige nu.
God fornøjelse med planen :)

Birgitte sagde ...

Hej alle tre. Tusind tak skal I have, jeg er glad for, at I kan lide det, jeg laver:) Ja, jeg skulle lige regne ud med målene når jeg ridser elipserne op for at de skal få den rigtige størrelse. Det er faktisk ikke besværligt at klippe græsset, kanterne har holdt sig pæne lige siden jeg såede græsset, men ellers så har jeg en kantklipper, hvis det bliver nødvendigt. Det gik over al forventning at grave æbletræet op, men det er jo også stadig et lille træ. Nu har det stået det nye sted i 5 dage og det ser ligeså fint ud som altid, så jeg tror, det har klaret flytningen godt, men jeg gravede det også ned med det samme på det nye sted.