tirsdag den 24. maj 2016

Blomster i maj.

Måske er jeg ved at komme efter det:)
for jeg blev glad, da jeg var ude med kameraet i dag og faktisk kunne tage en del billeder af planter i blomst. Det har i mange år været en stor udfordring for mig at få blomster fra forår til frosten. Det er det stadig, men det begynder så småt at hjælpe lidt.


De purpur kongelys er begyndt at blomstre. Jeg har dem i krukker, men når de har smidt frøene, er der faldet nogle stykker udenfor potterne. Dem foran krukkebedet har jeg ladet være. De vokser op igennem stenene, og jeg synes, de falder meget godt ind blandt krukkeplanterne.


Akelejerne er i gang mange steder. Jeg har flest blå og lyserøde. De får lov til at komme op allevegne, for jeg er helt vild med dem! Sidste år købte jeg en gul, som også er kommet op, men den er ikke i blomst endnu.


Sidste år købte jeg en sort storkenæb på plantemarked hos Lone i Komdrup. Desværre havde sælgeren ikke sortsnavnet, men den er i hvert fald meget mørk. 


Ved siden af står en lyserød akeleje.


Det er 4.sæson jeg har denne kanna. Den står i potten i orangeriet om vinteren, da den ikke tåler frost.


Hornviolerne er fine endnu.


Blå Sybil er en hængepelargonie, som jeg har 5 styks af. Det hænger under udhænget på udhuset.


Showauriklerne ser heldigvis ud til at have det godt. Der er en del knopper i dem allesammen.


Nikolai-pelargonierne er jeg glad for, at jeg har plantet ud. De har stået i køkkenvinduet hele vinteren og har strækt sig efter lyset. Måske klipper jeg dem lidt ned senere, men jeg synes egentlig, at det ser sådan lidt gammeldags ud lige nu og det kan jeg godt lide!


Der er mange blomster i citrustræerne. Hvis der kommer mange nye frugter, må jeg nok tynde ud i dem, så de tilbageblivende kan blive store og gode.


Dværglupinen er ved at blomstre. Den blev plantet ud for et par uger siden. Den hedder Nanus pink dwarf.


Gule hornvioler.


På symaskinebordet har jeg sat en pokal med to forskellige øjeblomster og en zinkbalje med en vidunderblomst, jeg har forspiret. De to små blå anemoner skal plantes ud i bedene.


Bonderoserne er i gang. De er vokset godt i år, efter at jeg forbedrede jorden med kompost sidste år.


Flere hornvioler.


Engblommer på vej.


For ca. et par år siden, hvor jeg var i avisen, blev jeg ringet op af én, som havde 6 kurvestole jeg måtte få til orangeriet, hvis jeg skulle få brug for ekstra stole. Nu har jeg sat to udenfor og jeg synes, det ser lidt hyggeligt ud her på hjørnet. På bordet står der en potte med en timeviser, som jeg har sået. De andre fire stole er opmagasineret i udhuset og tages frem ved behov.


Æbleblomster og "snevejr".


Ved siden af den purpurfarvede haveknopurt er der dukket en farisær op. Den almindelige blå har sneget sig ind i bedet. Det er ikke så godt, så de skal fjernes.


Pæonerne har mange knopper. Jeg skal have fat i stativer inden blomsterne springer ud.
Jeg har lagt mærke til, at der kommer flere og flere knopper i roserne også, så jeg glæder mig til, at de også blomstrer og især hvor mange!

9 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Nej hvor det blomstrer, jo jo du er godt med med blomster nu. Mine bonderoser er ikke i blomst endnu :)

Frk. Anemone sagde ...

Hej Birgitte, sjovt at se at du igen er noget foran i haven, mine lupiner er ikke i nærheden af at springe ud og heller ikke pæonerne. Hvor ser det fint ud med kurvestolene udenfor og dine fine arrangementer.

Ege sagde ...

Den fine sort blomstende storkenæb er en geranium Phaum .
Og der findes en hel del af dem med sorts navne.
Hvis du ikke vil have den i hele haven skal du klippe blomsten af.
Den har været virkelig invasiv i vors have og jeg havde ikke skænket den en tanke om at den blev så vild
Sidste år fjernede jeg tre trillebør kun med den!!
men rigtig køn er den.

marie sagde ...

Purpur kongelys og bonderose står kun med knopper her i haven, så der er du på forkant, mens engblomme og knopurt også blomstrer her. Jeg synes da, du har masser af blomster allerede alt i alt.

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Mange tak skal I have. Jeg synes faktisk også, der er en del i blomst i haven og da jeg gik rundt med kameraet blev jeg faktisk rigtig glad over det! Tak Ege for info om den sorte storkenæb, jeg må vist tage mine forholdsregler, så jeg ikke får den overalt, det vil jeg jo nok blive noget træt af. Der må være stor forskel på storkenæb, for de andre, breder sig slet ikke invasivt.
Herligt at jeg kan være på forkant med nogle ting heroppe nord på. HIHI.

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

in have er da godt nok ved at folde sig ud Birgitte, der sker altså bare så meget i øjeblikket at man næsten ikke kan følge med.
Masser af hilsner fra Linda

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Der ser bare dejligt ud i din have.Og lige nu er der vist godt gang i vores haver.
Er da vild med din mørke storkenæb.Og den bonderose du viser har jeg også i blomst.
Og jeg har da haft både engblommer og knopurt i blomst i et stykke tid.Har du set at jeg har lavet en opdatering ang. turen til Tante Grøn ?Dejlig aften Knus Jette

Birgitte sagde ...

Hej Linda og Jette. Ja, der sker rigtig meget i vores haver lige i øjeblikket og aftenerne er så lune og vindstille, så det er rigtig skønt at opholde sig ude. Jeg har læst opdateringen vedrørende tante Grøns Have. Det bliver spændende!

Lise-Lotte sagde ...

Thank you for taking the time to show and describe what is growing in your garden, it's so much fun to read (with google translate that is)

Lise-Lotte from Canada