mandag den 22. juni 2015

Iris og nedklippet jasmin med mere.

I sensommeren sidste år klippede jeg min store jasminbusk ned, da den var blevet noget bar forneden.
Nu er den godt i gang.


Den var nok 3 meter høj og nu er den godt en halv meter. Men den skyder med nye grene på de tykke stammer, så jeg blev så glad, da jeg så, hvor meget den egentlig gror for hver dag!


Er den ikke fin? Jeg tror nok, den er germansk.


Jeg lavede sidste sommer et kvadratisk bed med mine iris, og havde håbet, at der kom rigtig mange blomster, da de nu står mere tørt og solrigt. Der er 6 knopper, så lidt har også ret:)


Jeg glæder mig til dette krukkebed bliver rigtig blomsterrigt. Det er allerede godt på vej. De fleste planter er frøsået.


Appelsintagetes og de dufter faktisk ret godt.


Morgenfrue-spirer, som er plantet i en gammel æblekasse.


Guldblomst, som jeg har sået i marts måned.


Bonderoser og lægekvasurt. Bonderoserne mister dag for dag deres farve og inden de visner bliver de næsten hvide.
I dag har det regnet næsten hele dagen og lige nu står det ned i tykke stråler. Det kunne være rart med lidt sol og varme!

4 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Underligt med dine iris, at de ikke kommer mere i gang. Men det må vel komme til sidst.
Jasmin er længe om at komme i gang igen efter total nedskæring, heldigvis bliver den flot igen, selvom det tager lidt tid.

Høneballehaven sagde ...

Underligt med dine iris, at de ikke kommer mere i gang. Men det må vel komme til sidst.
Jasmin er længe om at komme i gang igen efter total nedskæring, heldigvis bliver den flot igen, selvom det tager lidt tid.

Rose sagde ...

Jeg gik lidt den anden vej med min Jasmin - den blev kraftigt opstammet i sommers. Ellers så klipper vi den tilbage i toppen kort efter blomstring og den skyder godt efter hver omgang så din vil blive flot igen, er jeg sikker på.
Din iris er en af de flotteste synes jeg. Og sikke mange frøsåede planter i krukker du kan glædes over.

Birgitte sagde ...

Hej Lisbeth og Rose. Mange tak for jeres kommentarer og tak for info om jasminen. Det blev jeg glad for at få at vide. Ja, jeg er noget stolt over mine frøplanter, de er godt hærdet af al den blæst og regn, så nu tror jeg de kan klare dette såkaldte sommervejr.