mandag den 25. juli 2011

Farvesammensætning og plantesammensætning.

Pink og brunrød.

I terrasse krukkebedet er de pinkfarvede dahlia godt på vej. Jeg har sat dem sammen med mørkløvede planter og chokoladeblomster. Jeg har ikke set disse to farver sat sammen i nogle af alle de haveblade og -bøger, jeg har læst, men jeg synes sammensætning er kraftfuld og stærk!


Claus Dalby har sat den mørkerøde farver sammen med orange i sit flammebed, men pink synes jeg er ligeså smuk og samtidigt har styrke og kraft!



Jeg er ret sikker på, at jeg sætter disse planter sammen næste år også!

Purpursolhat og en mørke-lyserød buskrose.
Denne sammensætning er noget overraskende, da jeg ikke havde forestillet mig, at de matchede hinanden så godt. Jeg har plantet dem ved siden af hinanden i det store staudebed helt ud til spidsen, hvor der er sol nærmest hele dagen.


Man siger, at når modsætninger mødes, er tiltrækningskraften stor. Dette synes jeg også passer på disse to blomster. Solhatten har store blade og store blomster, og alligevel matcher den til den småbladet, småblomstrende rose. Jeg er så glad for denne sammensætning, at jeg har besluttet mig for, at købe 10 purpursolhatte mere og flytte den anden buskrose frem i spidsen i stedet for, at den står lidt for sig selv længere inde i bedet. På den måde får jeg to buskroser med purpursolhatte ind imellem.

Ingen kommentarer: