lørdag den 24. september 2016

Lige kanter, dahlier og sommerblomster.

I går da jeg kom hjem fik jeg rettet op på græskanterne.
Det ser så ordentligt ud, når det er gjort. Det var ret tiltrængt og flere steder var der tuer med græs, som var vokset ind over fliserne.


Langs krukkebedene.


Langs vestsiden af orangeriet. Måske er det lidt småkedeligt at se på kanterne, men jeg er bare glad for at det er gjort!


Her er det langs gavlen.


Under det blå og lilla krukkebed spirer voksurt. Det er frø, der har overvintret fra sidste år. Hvis de når at sætte blomster, håber jeg på at samle frø ind. Jeg har godt nok allerede samlet ind fra andre planter, men jeg kan godt bruge lidt flere frø.


Denne lykkekløver købte jeg på et plantemarked, jeg har endnu ikke set den i blomst. Jeg tror, jeg vil dele den og tage et par stykker med ind i huset og resten i orangeriet.


Denne lille purpur kongelys har besluttet sig for at blomstre. Den er selvsået lige i kanten af græsset.


Pelargonien Nicolai er vokset godt i zinkspanden.


Jeg har to krukker med Timeviser og de har blomstret i næsten 4 måneder nu.


Dahlierne er også fine endnu og de fortsætter med at sætte knopper.


Dem kan jeg slet ikke undvære.


Storkenæb er blevet helt tæt her. Jeg frygter lidt, det er den sorte storkenæb, jeg købte på plantemarked for snart længe siden. Den er vist ret invasiv. De oprindelige geranier i dette lille bed er to lyserøde.


Der er ved at være lidt efterår over en del planter. I morgen skal jeg tømme nogle flere krukker og klippe lidt ned.


Plantebordet er godt fyldt op.


Sølvlys.


Spydverbena.


Oliventræet med marguritten Dasy i bunden. Den har blomstret hele sommeren, og nu er der et par nye knopper.


Troldepilen var frostskadet så derfor klippede jeg den ret meget ned. Den voksede heldigvis hurtigt op igen. Den skal jeg nok sætte lidt mere beskyttet til vinteren.

I dag har jeg hjulpet min niece med af flytte. Hun er flyttet fra sin studielejlighed ind i en dele-lejlighed sammen med en anden studerende. Jeg blev sat til at gøre rent i den gamle lejlighed, mens de andre kørte frem og tilbage med ting. Det gik det meste af dagen i dag med.


7 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Det er altid godt at få ordnet kanter, det pynter. Jeg har også timeviser i år, men det er nu ikke ret mange, jeg er jo ikke så skrap til såning som du er. Din spydverbena ligner nu mere en pileurt.

marie sagde ...

Andres kanter er måske nok ikke det mest spændende motiv; men jeg nyder også altid synet, når vores egne er blevet rettet op - det sker i grunden for sjældent. Timeviser har vi kun i form af nogle få selvsåede planter. Det er ellers en rigtig køn blomst.

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Fine nyrettede kanter er altid værd at se på og hold fast hvor det pynter på hele haven når det er gjort. Jeg glæder mig til timeviser næste år og se om jeg kan få dem til at vokse.
Kh Fra Linda

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Elsker også når græsset er klippet og kanterne er rettet til og alle gange er fejet.Det gør nu noget for vores haver.
Timeviser har jeg læst at der er mange af jer der har den.............men skal vist ikke have købt mere.Var jo på plantemarked i søndags.Og fik købt godt med nye planter.
God dag Knus Jette

Jette sagde ...

Hej igen.Glemte helt om du måske kender navnet på min pink pelargonie som jeg viser i mit nye indlæg.
Knus Jette

Unknown sagde ...

Kære Birgitte.
Hvor er det pænt, når kanterne er klippet. Det er kedeligt arbejde, men ser smukt ud.
Tror du ikke, dine voksurt er nogle der har sået sig selv i sommer? Jeg har nogen der har sået sig ved mit appelsintræ. Hvis de når at sætte frø, vil jeg sende dem til dig, da jeg har taget dem, jeg skal bruge. Jeg har mange frø fra den rosa spydverbena, er du interesseret i dem? Jeg husker ikke at have set dem i din have.
Jeg har også pelargonien Nicolai. Den er lidt spinkel i det, men blomstrer flittigt. Jeg har sat den i potter i mine højbede, hvor der var lidt bart. Jeg har en duftpelargonie der ikke er så køn længere. Den skyder med fint løv nede ved roden, Kan jeg klippe den ned nu og evt.tage stiklinger?
Din lykkekløver ser spændende ud. Hvilken farve får blomsterne?
Ønsker dig en dejlig onsdag. Eliane

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Mange tak skal I have. Jeg kan godt se, at min spydverbena ligner mere en pileurt, så dér er jeg vist blevet snydt:)
Ja, jeg er glad for, at kanterne er rettet til.
Til Linda. Det skal nok lykkes med dine timeviser-frø, de er ret spirevillige.

Til Jette. Jeg må lige ind på din blog og se på den pelargonie, du har.

Hej Eliane. Jeg ved ikke hvilken farve blomsterne får i lykkekløveren, det har jeg stadig til gode at se. Du kan sagtens klippe din duftpelargonie nu ned og lave stiklinger af det afklippede. Jeg ville blive meget glad, hvis du ville sende frø af begge dele til mig. Måske er du interesseret i lykkekløveren, så kan jeg sende en stykke af den til dig pottet op. Og så ellers vil jeg selvfølgelig gerne betale portoen.