tirsdag den 6. september 2016

Lidt af hvert.

Den første tirsdag i september.
Det gode vejr må godt fortsætte et stykke tid endnu! Vandingen af krukkerne er hurtigt overstået. Vandet fordamper ikke ret hurtigt, sikkert på grund af de kølige nætter. I morgen håber jeg, at jeg kan nå, at gå de to store staudebede igennem med rosenkultivatoren. 


Der er stadig mange blomster i det store staudebed. Her er det set fra siden.


Hjortetrøsten er ret fin. Den har mørke stængler.


Ampelpileurt er ret populær blandt gæsterne i haven og flere er skrevet op til frø. Jeg købte i sin tid frø i Amerika og har samlet ind hvert år lige siden. Den kan godt overvintre ude og den selvsår sig ret flittigt. Men jeg sår den hvert år for en sikkerheds skyld.


Prøv at se, hvor stor min Magnolia Cleopatra er blevet. Plankeværket er ca. to meter højt. De bageste stængler er klatrerosen Gerbe. Magnoliaen er meget opretvoksende og får aldrig en stor diameter, men spørgsmålet er alligevel om den kan være der, hvor den er. Den fylder da slet ikke pladsen ud endnu og det er godt nok.


Gerbe rosens blomst.


Der er mange sommerfugle i kæmpeverbenaen.


Duehoved, som bierne rigtig godt kan lide.


Jeg synes farven på denne floks er så fin. De lyserøde farver på denne årstid får mig til at glemme, det er efterår men stadig lidt sommer. Det er godt.


Sølvlys blomstrer snart. Den dufter så godt.


Hibiscus på havebordet har endelig fået knopper. Måske er det lidt svært at se, men der er tre knopper. Jeg tror dog, at jeg snart sætter dem ind i orangeriet til overvintring.


Rosen Parade. Den er kirsebærrød ifølge beskrivelsen. Jeg er ikke helt sikker på, at det stemmer overens, da jeg synes, der er noget pink over den.


Læg mærke til det næsten sorte løv. Det er en ret lav dahlia.


To Alunrod på plantebordet i bedet ved gavlen af orangeriet.


Mamelukærme har sat mange frø, som jeg skal høste.


I år har jeg for første gang sået alunrod. Det er jeg noget spændt på.


Jeg har også forsøgt mig med stiklinger af tæppepileurten Darjeeling Red. Det er lykkes for mig tidligere at få dem til at danne rødder.


Jeg er i fuld gang med at samle frø. Nu begynder jeg også at samle sommerblomstfrø ind. Mange af dem har sat frø og jeg kan se, at disse krukker nok snart skal tømmes også. 


Jeg er meget glad for denne øjeblomst. Den er så nem at så, men er ikke hårdfør.
Det var vist lidt af hvert i dag!

5 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Der var meget, der fangede mig her. Øjenblomsten er flot og opstillingen med heuchera super flot. Din magnolia går mest i højden ser det ud til, men den er godt nok grovillig. Gerbe står ikke godt hos mig, så den blomstrer nok ikke mere i år. Det er for skygget ved thujaen for den.

Eliane Petersen sagde ...

Kære Birgitte.
Mange tak for de fine billeder fra din vidunderlige have. Sikke mange planter du har med mørke stilke og lidt usædvanlige planter er det også. Din ampelpileurt er meget flot. Har den kuglerunde blomster?
Øjeblomst har jeg aldrig set nogen steder, den har fine blå "øjne".
Håber du får godt vejr til at luge dine bede.
Mange hilsner fra Eliane

marie sagde ...

Det på denne tid af året, at jeg synes, det er allermest svært at vande krukker. De skal ikke have så meget vand længere; men alligevel står de pludselig og er knastørre. Vækstformen på din magnolia passer da perfekt til en parcelhushave.

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Du har altså så mange flotte blomster, du kan tro jeg glæder mig til at så frø til næste år. Jeg er helt vild med øjenblomsten og Ampælpileurten. Du må vise mig hvordan jeg samler frø fra den til næste år. Du har da lige fået vækket min lyst til at så igen. Inden jeg forlod Aalborg fik jeg samlet frø til stokroser. Der står så mange smukke i de gamle gader.Nu skal jeg bare finde ud af hvornår de skal sås.
Kh Linda

Birgitte sagde ...

Hej Lisbeth. Jeg er glad for, at du kunne lide mine billeder. Jeg er også ret stolt over min magnolia. Den har det vist godt nok.

Hej Eliane. Mange tak skal du have. Ja, ampelpileurten har kuglerunde blomster. Den er så fin.

Hej Marie. Ja, jeg valgte også magnolia Cleopatra på grund af dens vækstform, for min have er jo meget lille. Jeg går også og mærker efter i krukkerne om de trænger til vand. Man skal også passe på, at man ikke kommer til at vande for meget.

Hej Linda. Jeg er glad for at høre, du gerne vil igang med at så. Det er så spændende en proces og en forventningens glæde om det bliver til noget. Jeg har også set alle stokroserne nede i midtbyen. De er fine.