mandag den 23. februar 2015

Pelargoniestiklinger anno 2015

Ompotning og stiklingeformering af pelargonierne.
I dag nåede jeg næsten halvdelen af mine pelargonier, som blev klippet ned og pottet om i frisk jord. Jeg klipper ned til ca. halv størrelse og laver stiklinger af det afklippede.


70 nye planter fik jeg. Jeg sætter stiklingerne i maks. 9 cm's potter og jeg tror jeg må ud at anskaffe flere - jeg er ved at løbe tør!


Jeg har 6 zinkbakker på min trappehylde og der er plads til 15 planter i hver. I bunden af bakkerne har jeg hundetæppe, som planterne kan suge vandet op fra. Jeg vander altså direkte ned i bakkerne.


Moderplanterne fik ny jord i potterne og renset for alt vissent. Om en uges tid begynder jeg at gøde med flydende gødning og så skulle der gerne komme godt gang i væksten.


Jeg mangler ca. 60 planter og har besluttet mig for at ordne dem de næste aftener. Jeg håber, jeg er færdig til weekenden.


Mine stiklinger er ca. 10 cm høje og det tager omkring 14 dage før de får rødder. Jeg holder jorden fugtig hele tiden den næste måneds tid og først omkring april lader jeg dem tørre ud mellem vandingerne. I hele sæsonen gøder jeg hveranden gang, jeg vander.


En hel del af planterne er ca. 3-4 år gamle og et par stykker så noget trælse ud, så dem klippede jeg alt det friske af til nye planter og så røg den gamle ud.

Der var også en del, som er vokset igennem hele vinteren med mange nye skud, så dem fik jeg mange stiklinger af og bagefter havde moderplanten stadig en fin størrelse. Der var også nogle, der skulle i større potter. I vindueskarmen er størrelsen ikke større end 13-15 cm, da jeg helst ikke vil have dem for store. Man kan nemlig regulere væksten med pottestørrelsen.
Jeg er slet ikke kommet til mine duftpelargonier endnu. Jeg har nogle stykker, som står i store potter og de er over en halv meter høje. Dem klipper jeg kun topskuddene af, da jeg synes de er så flotte udendørs hele sommeren, når de har en hvis størrelse.
Nu er jeg noget træt i ryggen, så jeg tror jeg sover godt i nat. Jeg arbejdede i 6 timer og synes jeg nåede meget på sådan en god fridag!

7 kommentarer:

Helena sagde ...

Oj oj oj du höll på i 6 timmar :D jag som drar mig i det längsta att börja plantera om mina nu tror jag att jag väntar lite till ;) Måste samla mod nu känner jag fniss Det ser himla mysigt ut därinne!
KRAM från mig!

Høneballehaven sagde ...

Ja det må være et stort arbejde med alle dine pelargonier, men du kan jo lide det. Dem får jeg vist aldrig helt styr på, pillearbejde og tålmodighed er ikke mig :)

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Sikke da et stort arbejde du har med alle dine pelargonier.
Men du kan jo lide det.
Har også smidt lidt af mine væk....de står jo bare i min uopvarmede udestue.
Min store duft pelargonie har jeg også taget rigtig mange stiklinger af.
God dag knus Jette

Frk. Anemone sagde ...

Det er et kæmpe stort arbejde for dig, men jeg fornemmer at du trods alt hygger dig med det.
Jeg er i hvert imponeret :)

Bonderosen sagde ...

Sikke da et arbejde..... Waauuvv
Jeg må vist have anskaffet mig et par stykker :)

Henrik sagde ...

En rigtig senvinter opgave, så utroligt givende med håb om forår, og en masse nye planter. Jeg har næsten ikke overvintret nogle pelargonier i år, pladsen er ikke til det, og interessen måske også lidt nedsat.

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres søde kommentarer. Dem blev jeg glad for. Jeg er først blevet færdig i dag, jeg har stået hver aften i orangeriet og pottet om og stiklingeformeret:)