torsdag den 26. juni 2014

Lidt mere blomster

Stor var glæden i dag, da jeg kan se roserne er igang med en ny blomstring!
Det blæsevejr der var i nogle dage i sidste uge, var noget hård ved roserne for mange blæste i stykker!


Her på den ene side af det lille drivhus, er mit pink- og purpurfarvede bed.


Dahlierne kommer mere og mere for hver dag med blomster. Det er lidt underligt at jeg aldrig har haft bladlus i dette bed. Men derimod i det citrongule bed, må jeg ud med sæbehandsken nogle gange i løbet af sæsonen og allerede nu kan jeg se lidt angreb, selvom der kun er knopper i planterne. Bladlus foretrækker åbenbart gule blomster!


Den pyrenæiske geranie er ikke så lyserød, som jeg troede, den er mere lys lilla, det ærgrer mig lidt, da roserne er lyserøde og magnoliaen er kirsebærrød. Måske kan jeg bedre danne mig et indtryk til næste år, hvor geranien er et år gammel og måske blomstrer noget før. Den er ca. 30 cm høj, så størrelsen er helt fin!


Det limegrønne og abrikosfarvede bed er ikke sådan helt rigtig i gang endnu. Zinniaerne blomstrer godt nok, men de har det tørt, selvom jeg har vandet et par gange. Rævehalerne er nærmest ingenting i forhold til sidste år. De to abrikosfarvede roser er igang med at sætte nye knopper, men når jeg sammenligner dem med roserne i østbedet, som står sammen med matrem, er der noget forskel på hvor grønt og frisk løvet er. Roserne sammen med matrem er utrolig flotte og de skiller sig ud fra resten af roserne i haven. Jeg har næsten lyst til at plante matrem sammen med alle mine roser, men det bliver nok for ensformigt! Så det gør jeg nok ikke!


Her ser man zinniaerne lidt tættere på. Jeg synes det ser lidt trist ud, så jeg håber meget på, at vi får en kæmpe regnskylle snart!


Min klokkefrøstjerne er næsten i blomst!


Her er det en lyserød dahlia. Jeg tror heller ikke bladlus kan lide farven lyserød! Det ser i hvert fald ud til, at de er ved de gule farver. Jeg må ud at tage det i opløbet!
Det har været nogle helt fantastiske aftener vi har haft i denne uge. Jeg har været ude til 22-22-30 tiden hver aften og det er virkelig dejligt. Ingen vind og solen har skinnet, så mangler vi kun noget regn. Det må gerne regne en masse om natten og så skal solen skinne om dagen. Og selvfølgelig ingen vind! Kan man ikke bare ønske sig det?

5 kommentarer:

Heidi sagde ...

Hej Birgitte
Hold da helt op hvor er dine dahlia langt fremme, her er der stadig kun sparsom blomstring i få planter.
Vi har heller ingen regn fået endnu, og det bærer bedene i høj grad præg af, mine rævehaler er også gået helt i stå, så regnen må gerne indfinde sig i en fart ;)

Gitte sagde ...

Jeg synes også det hele er lidt skravlet. Især det jeg selv har sået. Mine rævehaler er meget små, men det er nok manglen på vand. Din dahlia ser flot ud.

Høneballehaven sagde ...

Ja man kan tydeligt se, at vi mangler vand, det er lidt ærgerligt - især med alt dit nysåede. Jeg har også sået zinnia i år efter dine fra sidste år. De er ikke nær så langt som dine, men ser ikke helt så tørstene ud som dine. Jeg vander også både dem og rævehalerne.
Blæsten var hård ved roserne ja, vi ønsker os brændende regn!!!

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Ja !! det er vist det store samtale emne over hele landet.......men mon ikke der kommer lidt regn her i weekenden.
Har lige været ude og se til en af mine dahlia.......og stænglerne var helt sorte af dyr.Har givet den noget spray af brun sæbe og sprit.......håber det hjælper.
Kan godt se at du har rigtig mange krukker at passe,og vande.
Men flot ser det ud.
God weekend knus Jette

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres kommentarer. Dem blev jeg glad for. Jubi i dag regner det og jeg har ferie! Måske lidt modstridige følelser, men jeg er altså glad for regnvejret og kan sagtens få tid til nogle ting indendøre i dag og i morgen. Det er så herligt!